تاریخ انتشار: یکشنبه 06 اسفند 1396
داروی آلزایمری برای ترمیم مغز در جوندگان تیمار شده با نوشیدنی های الکلی

  داروی آلزایمری برای ترمیم مغز در جوندگان تیمار شده با نوشیدنی های الکلی

دارویی که برای آهسته کردن روند کاهشی شناخت در بیماری آلزایمر استفاده می شود می تواند سرنخ هایی را ارائه کند که چگونه چنین داروهایی می توانند روزی تغییرات مغزی که روی حافظه و یادگیری نوجوانان و جوانان الکلی اثر می گذارند را معکوس کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعات صورت گرفته روی رت های جوانی که به صورت کوتاه مدت تحت تیمار با داروی دونپزیل(donepezil) صورت گرفته بودند، این دارو آسیب ساختاری و ژنتیکی ناشی از مصرف الکل را در نورون های آن ها معکوس کرد.

مطالعات اندکی اثر گذاری الکل روی مغز در حال تکوین را در نوجوانان و بالغین جوان نشان داده اند اما شواهد زیادی وجود دارد که نوشیدن الکل طی بزرگسالی تغییراتی را در مغز ایجاد می کند. بیشتر این مطالعات روی هیپوکامپ صورت گرفته است که با حافظه و یادگیری مرتبط است. مشخص نیست که این تغییرات دائمی هستند یا خیر.

در مطالعه ای که در دانشگاه Duke صورت گرفته است، محققین برای شبیه سازی اثر الکل روی نوجوانان یا جوانان بالغ از مغز در حال تکوین رت ها استفاده کردند تا اثرات قرار گرفتن در معرض الکل را روی آن ها بررسی کنند. ارزیابی نورون های مغزی رت های بالغی که در معرض الکل قرار گرفته بودند نشان داد که زوائد دندریتی این نورون ها بسیار کمتر و کوتاه تر بوده و شکل غیر طبیعی داشتند، این در حالی است که نورون های رت های طبیعی به صورت جنگلی متراکم از دندریت های طبیعی دیده می شود. هر تغییر در تراکم زوائد دندریتی به این معنی است که این نورون ها در پردازش اطلاعات متفاوت از شرایط طبیعی رفتار خواهند کرد. در بخش دیگر این مطالعه، این رت ها با داروی دونپزیل تیمار شدند و مشاهده شد که این تغییرات معکوس شدند و تراکم زوائد دندریتی احیا شد. به نظر می رسد که دلیل احیای دندریت ها فعال شدن ژنی به نام Fmr1 باشد. موتاسیون در Fmr1 منجر به تاخیر در تکوین و مشکلاتی مانند اوتیسم و پارکینسون می شود. قرار گرفته رت ها در معرض الکل نیز منجر به تغییراتی در تنظیم Fmr1 شد که با تغییرات در تراکم زوائد دندریتی نمود پیدا کرد. به نظر می رسد که تیمار با دونپزیل می تواند این تغییرات را در سطح ژنتیکی و ساختاری معکوس کند. هم چنین این مطالعه نشان داد که در رت های جوان تیمار شده با الکل، مخزن سلول های بنیادی عصبی رفته رفته کاهش می یابد و تیمار با داروی دونپزیل می تواند از روند کاهشی این فرایند بکاهد و حتی این منبع سلولی را تقویت کند.

این مطالعه نشان می دهد که مصرف الکل در مغز بزرگسالان اثرات طولانی مدتی دارد اما در مغز بالغین جوان می توان با تیمار دارویی مانند دونپزیل این اثرات را معکوس کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه