تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 فروردین 1393
HLA چیست ؟
آنچه که درباره سلول های خون بندناف باید بدانیم؛

  HLA چیست ؟

هر فرد نيمي از نشانگرهاي HLA را از پدر و نيمي را از مادر به ارث مي برد بنابراين شانس تطابق HLA با خواهر و برادر خود حدود 25 درصد است . با اين حال حدود 70% بيماراني كه نياز به پيوند دارند دهنده مناسب را در خانواده شان ندارند .
امتیاز: Article Rating
HLA يا آنتي ژن گلبول سفيد انساني نشانگرهائي هستند كه بر روي اكثر سلول هاي بدن فرد وجود دارند. سيستم ايمني بدن با استفاده از اين نشانگر مي تواند تشخيص دهند كدام سلول به بدن فرد تعلق دارد و كدام ندارد. مطابقت نزديك بين نشانگرهای HLA در فرد دهنده و گيرنده موجب كاهش خطر حمله سلول هاي ايمني فرد دهنده به شخص گيرنده و در نتيجه افزايش نتيجه پيوند خواهد شد.
هر فرد نيمي از نشانگرهاي HLA را از پدر و نيمي را از مادر به ارث مي برد بنابراين شانس تطابق HLA با خواهر و برادر خود حدود 25 درصد  است . با اين حال حدود 70% بيماراني كه نياز به پيوند دارند دهنده مناسب را در خانواده شان ندارند . بنابراين اگر فردي دهنده نداشته باشد بايد به دنبال استفاده از نمونه فرد غير خويشاوند و يا واحدهاي خون بندناف سايرين باشد .
آیا برای درمان آسیب های قلبی و سکته های قلبی از سلول های بنیادی استفاده شده است؟
 طبق مطالعات انجام گرفته سلول های بنیادی مغز استخوان و خون بند ناف در درمان آسیب های قلبی، سکته های قلبی و عدم فعالیت مناسب قلب استفاده شده است. در حال حاضر پیوند خون بند ناف در انسان برای درمان نارسایی های قلبی در آلمان انجام گرفته و هنوز در ایران در خصوص پیوند خون بند ناف به ناحیه قلب و درمان نارسایی های قلبی نرسیده است .
درمان ضایعات قلبی ناشی از سکته قلبی با استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان در در پژوهشکده رویان نیز در فاز مطالعاتی است.
آیا بیماری هوچکین با سلول های بنیادی خون بند ناف قابلیت درمان دارد ؟
از سلول های بنیادی خون بند ناف برای درمان هوچکین استفاده شده است. در بیماری هوچکین از سلول های بنیادی خون خود شخص بیمار نیز می توان استفاده کرد و بستگی به پزشک متخصص خون و پیوند دارد .
آیا بیماری برس (ویتیلیگو) قابلیت درمان دارد ؟
در مورد بیماری برس با استفاده از کشت سلول های ملانوسیت یا رنگدانه های این بیماری قابلیت درمان دارد و در حال حاضر این بیماران می توانند جهت مشاوره و درمان به بخش پیوند پژوهشکده رویان مراجعه نمایند .
آیا میوپاتی با سلول های بنیادی خون بند ناف قابلیت درمان دارد ؟
گزارش هایی از کشورهای آمریکایی و اروپایی شده است که از سلول های بنیادی برای درمان میوپاتی در حیوانات آزمایشگاهی استفاده شده و پاسخ خوبی دریافت شده است ولی تا کنون هیچ گروهی بر روی انسان کار نکرده و گزارشی اعلام نشده و این احتمال است که به زودی بر روی انسان تجربه کند ولی باید شباهت ژنتیکی سلول های دهنده و گیرنده را در نظر داشت .
 آیا نمونه های فریز شده قابلیت ارسال شدن به کشورهای دیگر را دارند ؟
 
بله، قابلیت ارسال شدن نمونه ها وجود دارد و با دریافت نامه تقاضای فرد و در شرایط انجماد نمونه تحویل شخصی که قرارداد مربوطه خون بند ناف را امضاء کرده است داده می شود .
آیا بیماری کم خونی داسی شکل با سلول های بنیادی خون بند ناف قابلیت درمان دارد؟
چنانچه سن کودک کم باشد ( بهتر است 11-10 ساله باشد ) و از نظر HLA با نمونه موجود همخوانی داشته باشد و همچنین تعداد سلولها از نظر تعداد کافی باشد می تواند از سلولهای بنیادی خون بند ناف استفاده نماید .
آیا بیماری ALL با سلولهای بنیادی خون بند ناف قابلیت درمان دارد ؟
اگر شما و یا اقوام نزدیک شما در بانک خون بند ناف رویان نمونه فریز شده ای داشته باشید و به شرط اینکه افراد از نظر HLA با یکدیگر همخوانی داشته باشند و تعداد سلول ها از نظر تعداد کافی باشد می توانید از سلول های بنیادی خون بند ناف جهت درمان استفاده کند.
بچه اول من 8 سال دارد و مبتلا به تومور مغزی است . آیا می توان از سلول های بنیادی بچه دوم جهت درمان استفاده کرد ؟
در حال حاضر بهترین درمان برداشتن تومور از مغز است و تاکنون از سلول های بنیادی در درمان تومور مغزی استفاده نشده است . اما این سلول های بنیادی می توانند عوارض بسیار شدید عوارض شیمی درمانی را کاهش دهند و موجب بهبودی سریعتر شوند . البته باید این مطلب را هم در نظر داشت که سلولهای بنیادی فرزند دوم از نظر ژنتیکی باید شبیه فرزند اول باشد ( همخوانی HLA وجود داشته باشد ) تا بتوان از سلول های بنیادی خون بند ناف جهت درمان استفاده کرد .
 اگر والدین برای فرزند اول عضو بانک شده باشند ، آیا عضویت فرزند دوم نیز ضرورت دارد ؟
 
 نمونه خون بند ناف ذخیره شده فقط برای کودکی که نمونه خون متعلق به او می باشد قابل استفاده بوده و برای سایر افراد به شرط تطابق خصوصیات ژنتیکی و همخوانی HLA آنها قابل پیوند می باشد . بنابراین توصیه می شود حتما برای فرزند دوم نیز به صورت جداگانه اینکار صورت گیرد.
 اگر مادر مبتلا به دیابت باشد می تواند سلول های بنیادی خون بند ناف فرزندش را ذخیره کند؟
اگر مادر مبتلا به دیابت غیر بارداری باشد امکان ذخیره سازی خون بند ناف وجود ندارد اما اگر دیابت وابسته به حاملگی باشد منعی برای ذخیره سازی ندارد .
 آیا با شخصی که به بیماری میاستنی گراو مبتلا است قرارداد منعقد می شود ؟
خیر چون بیماری میاستنی گراو ، یک بیماری ژنتیکی است و احتمال انتقال ژن غیر طبیعی به فرزند وجود دارد . 
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه