تاریخ انتشار: پنجشنبه 05 آبان 1390
درمان ناباروری خطر ابتلا به تومور را  افزایش می دهد

  درمان ناباروری خطر ابتلا به تومور را افزایش می دهد

محققان هلندی اعلام کردند : درزنانی که در طول درمان ناباروری برای تحریک تخمدان به تولید تخمک اضافی، دارو مصرف می کنند خطر ابتلا به تومورهای بینابینی تخمدان افزایش می یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Reuters؛ مطالعه گسترده انجام شده طی 5  سال نشان داد زنان نابارور تحت لقاح آزمایشگاهی (IVF) دو برابر احتمال ابتلا به بدخیمی تخمدان -- سرطان یا تومورهای بینابینی --  را نسبت زنان مشابه تحت باروری بیشترنشان می دهند.
این خطر در تومورهای بینابینی ( دارای سلول های غیر طبیعی که ممکن است سرطانی شوند) متمرکز شده است. خطر سرطان تخمدان تهاجمی در گروه تحت درمان IVF تنها کمی بالاتر بود اما از نظر آماری معنی دار نبود.
کارشناسان باروری می گویند : این نتایج نشان می دهد که نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد ، با وجود این، آنها خاطر نشان کردند که این خطرات مشاهده شده بسیار کم بود.
Peter Braude از کینگز کالج لندن گفت: "این مطالعات در جهت پاسخ دادن به سوالاتی است که بسیاری از بیماران تحت IVF می پرسند.

 Braude که در این مطالعه نقشی نداشت، دراین مورد می گوید نیاز است که خطرات احتمالی در برابرهدف مهم IVF در بچه دار شدن متعادل شود.
محقق اصلی این تحقیق Flora van Leeuwen  از موسسه سرطان آمستردام هلند گفت : این یافته ها قابل توجه بودند ، زیرا این مطالعه اولین بار بود که گروهی از زنان تحت باروری را با زنان تحت  IVF مقایسه می کرد. مهم این است که به دلیل داشتن اشکال در باروری و یا هرگز باردار نشدن، عوامل خطر برای تومورهای تخمدان در آنها شناخته می شود.
در این مطالعه 25000 زن بررسی شد که 19000 نفر از آنها IVF شده بودند. 61 بدخیمی تخمدان در میان گروه IVF مشاهده شد ، که 31 مورد تومور بینابینی و 30 مورد سرطان تهاجمی بود -- نسبت موارد بینابینی بطورغیر منتظره ای بالا بود.
Richard Kennedy ، دبیر کل فدراسیون بین المللی جوامع باروری (IF) ، خاطر نشان کرد که مطالعات دیگر در طول دهه گذشته بر روی تحریک تخمدان و خطر ابتلا به سرطان ،به طور کلی اطمینان بخش بود.او گفت: خطرات بلند مدت در آنها پایین است، اما خواستار ادامه هوشیاری با گزارش نتایج دراز مدت وهمکاری های بین المللی شد.
نتایج این مطالعه در مجله Human Reproduction منتشر شده است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه