تاریخ انتشار: شنبه 07 آبان 1390
ژن مسئول عود بیماری در بیماران جوان مبتلا به لوسمی شناسایی شد

  ژن مسئول عود بیماری در بیماران جوان مبتلا به لوسمی شناسایی شد

یکی از علل مقاومت به درمان سرطان در کودکان در حال روشن شدن است. بیماران مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد با شکل خاصی از ژن ATF5 ، زمانی که با  آسپارژیناس اشریشیا کلی ، یک داروی شیمی درمانی کلیدی برای این نوع از سرطان خون، درمان می شوند در معرض خطر بالاتری از عود بیماری قرار دارند. این مطالعه توسط دکتر Maja Krajinovic در مجله Blood منتشر شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ؛ تیم دکتر Krajinovic بر آسپارژیناس ، یکی از داروهای شیمی درمانی که در طول فاز تشدید درمان به بیماران جوان تجویز می شود متمرکز شده اند.
آنها مشاهده کردند که درمان با آسپارژیناس اشریشیا کلی در بیمارانی با  پلی مورفیسم (شکل خاص) خاصی از ژن ATF5 ، با افزایش عود بیماری همراه است. در واقع، این ژن، آسپاراژین سنتتاز ( آنزیم تولیدکننده آسپاراژین) را که به نوبه خود تغذیه  کننده سلول های سرطانی است تنظیم می کند.
دکتر Krajinovic  توضیح می دهد که: در حضور این پلی مورفیسم ، همانطور که ما نشان دادیم ، نرخ رونویسی از ژن ATF5  تغییر می کند ، این امکان وجود دارد که دارو، به جای جلوگیری از گسترش سلول های سرطان خون از طریق کاهش نرخ آسپاراژین ، برعکس عمل کرده و باعث تولید آسپاراژین توسط سلول های سرطانی شود.

کشف این شکل از ژن در ارتباط با میزان بالای عود بیماری طی دوره درمان با آسپارژیناس اشریشیا کلی دری را بسوی امکان انتخاب نوع درمان دارویی بر اساس مشخصات ژنتیکی بیمار می گشاید.

 دکتر Krajinovic گفت: اگر یک آزمایش DNA پلی مورفیسم های دخیل درکودکان را شناسایی  کند، پیش بینی خطر عود بیماری و یا عوارض جانبی درمان آن ممکن خواهد شد و پزشکان می توانند بر اساس آن یک روش درمانی جایگزین و یا تنظیم دوز را  پیشنهاد کنند."
پس از این تعریف از شیمی درمانی ترکیبی ، میزان بقای کودکان بدون عود بیماری به حدود 80 ٪ رسید. با این وجود بعضی از بیماران هنوز در برابر درمان مقاومت کرده یا عوارض جانبی را بروز می دهند. استراتژی های تحقیقی فارماکوژنتیکی برای طراحی برنامه های درمانی شامل مطالعه واکنش به انواع داروهای مورد استفاده برای شیمی درمانی مبتنی بر پروفایل های متفاوت ژنتیکی بیمار ، می باشد که کارایی را افزایش و عوارض جانبی را در بیماران کاهش می دهد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه