تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 مهر 1393
ارائه خدمات سلولی به 130 مرکز پژوهشی و دانشگاهی

  ارائه خدمات سلولی به 130 مرکز پژوهشی و دانشگاهی

مسوول کمیته فناوری ستاد توسعه سلول های بنیادی معاونت علمی با اشاره به ارایه خدمات به 130 مرکز پژوهشی و دانشگاهی توسط بانک سلولی ایران گفت: بانک سلولی ایران از راه فروش سلول نمی تواند هزینه های خود را تامین کند و برای ارایه محصول معتبر نیازمند حمایت دولت است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان از روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکتر محمدعلی شکرگزار با اشاره به لزوم حمایت از بانک سلولی ایران از سوی نهادهای دولتی اظهارکرد: در تمام دنیا زیر ساخت هایی از جمله بانک های سلولی توسط دولت حمایت می شوند و ما نیز همین انتظار را داریم زیرا هزینه های این بانک تنها از فروش سلول فراهم نمی شود.

وی ضمن اشاره به مشکلات بانک سلولی ایران از جمله کمبود فضا و تجهیزات گفت:با توجه به مقدار فضای فیزیکی و نبود تجهیزات و امکانات به روز بانک سلولی ایران با مشکلات بسیاری مواجه بوده و سلول ها نیز به دلیل مسایل امنیتی در معرض خطر قرار دارند ما از ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در معاونت علمی و فناوری برای توسعه فضا و توسعه زیرساخت ها از جمله تجهیزات، استاندارد سازی فضاهای آزمایشگاهی و تهیه شناسنامه های دقیق از رده های سلولی تقاضای حمایت داریم.

*** طرح شناسنامه دقیق رده های سلولی ایران

مسوول کمیته فنـــــاوری ستــــــاد توسعه علوم وفناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی به ارایه طرح شناسنامه دقیق رده های سلولی ایران اشاره کرد وگفت: این طرح را می توان در سه فاز اجرایی کرد تا به طور دقیق هویت سلول ها بررسی و شناسنامه آنها مشخص شود که این حرکت جدید در بانک سلولی ایران خواهد بود و این امکان را فراهم می کند تا ما با اطمینان سلول ها را به مشتری های خود ارائه کنیم. 

دکتر شکرگزار با بیان اینکه بانک سلولی مجموعه بزرگی از نیازهای محققان را در زمینه تامین سلول پوشش می دهد گفت: در حال حاضر ما به حدود 130 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی سلول ارایه می دهیم و در سال بین 600 تا 700 رده سلولی را برای محققان تامین می کنیم. 

وی افزود: حجم سرویس دهی ما در حال حاضر بسیار بالا رفته است اما در صورت تامین بودجه و تقویت ما، میزان خدمات دهی بزرگ ترین بانک سلولی ایران افزایش می یابد.

*** وجود 400 رده سلولی

رییس بانک سلولی ایران اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 400 رده سلولی در این بانک داریم که در حدود 15 درصد آن را خودمان تولید کرده ایم و بیشتر رده های سلولی هم فیبرو بلاستی است.

به گفته وی تعداد دیگری از رده های سلولی را از بانک های کشورهای دیگر خریده بودیم و تعداد دیگری از آنها را نیز محققان کشورمان از کشورهای دیگر آورده بودند که البته این امر نیز هم اکنون ممنوع شده است. 

مسئول کمیته فنـــــاوری ستــــــاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی خاطر نشان کرد: درصورتی که شخصی سلول جدیدی را همراه با مشخصات آن به بانک سلولی ایران ارائه دهد و مشخصات سلول در یک مقاله معتبر چاپ شده باشد ما می توانیم آن را به صورت شناسنامه تهیه کرده واز آن نگهداری کنیم و درصورت تمایل شخص آن را به همه ارائه دهیم.

شکرگزار در ادامه بیان کرد: ما در صورت نیاز می توانیم همان سلول را به شخص بدهیم و یک سری مسایل تشویقی از جمله ارائه رایگان برخی دیگر سلول ها برای یک نوبت را برای آن در نظر بگیریم.

*** تولید 500 گرم کلاژن در سال

وی درباره تولید کلاژن نوع یک از پوست گاو و کلاژن نوع دو از ماهی گفت:کلاژن ماده ای است در مهندسی بافت و در رشته بیو مواد که در تهیه داربست ها از آن بسیار استفاده می شود به خصوص داربست های غضروف که قیمت آن بسیار هم گران قیمت است. 

مسئول کمیته فنـــــاوری ستــــــاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی درباره تولید کلاژن ها گفت: سالانه بین 200 تا 500 گرم کلاژن برای تحقیقات داربست سلولی در این مرکز و مراکز تحقیقاتی مرتبط به سلول تولید و استفاده می شود که هزینه هر گرم این ماده بین 4 تا 6 میلیون تومان است اما درصورت تولید خودمان در کشور هزینه هر گرم آن با همان کیفیت به حدود 5/1 میلیون می شود.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه