تاریخ انتشار: یکشنبه 27 مهر 1393
تشخیص زود هنگام سرطان های کشنده با استفاده از lab-on-chip

  تشخیص زود هنگام سرطان های کشنده با استفاده از lab-on-chip

در حال حاضر، تشخیص سرطان ریه نیاز به نمونه گیری های تهاجمی دارد و این امر زمانی موثر است که اندازه تومور به بیش از 3سانتی متر رسیده باشد که در این حالت به احتمال زیاد متاستاز نیز داده است. با توجه به این مطلب تشخیص زودهنگام شانس بقای بیماران را به میزان بسیار زیادی افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، اینک تیمی از محققین در دانشگاه کانزاس ایجاد  ابزار lab-on-chip کرده اند که تشخیص زودهنگام سرطان ریه و سایر سرطان های کشنده، آن هم با استفاده از تنها یک قطره از خون بیماران وعده می دهد. برخی اوقات محققین از ایده تست بیومارکرهای بیماری در اگزوزوم ها شگفت زده شده اند. این اگزوزوم ها وزیکول ها یا کیسه های محتوی مولکول هستند که سلول هایی مانند سلول های سرطانی آن ها را بارها و بارها آزاد می سازند. زمانی که اولین بار محققین آن ها را تشخیص دادند تصور کردند که آنها مواد زاید سلولی هستند اما اینک آن ها می دانند که این اگزوزوم ها مواد مهم تری مانند پیام رسان های سلولی را حمل می کنند. بنابراین چالش موجود ایجاد تکنولوژی بود که بتواند این مقادیر کم از اگزوزوم ها را به نوعی جمع آوری و محتویات آن ها به ویژه پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک را مورد آنالیز قرار دهد تا بیومارکر منحصر بفردی را برای بیماری پیدا کند. این امر بسیار مشکل بود زیرا این اگزوزوم ها دارای اندازه ای معادل 30 تا 150 نانومتر و بسیار بسیار کوچک هستند.

روش های رایج برای جداسازی و تست اگزوزوم ها برای جداسازی موثر اگزوزوم ها کافی نیستند و حساسیت زیادی نیز برای پروفایل کردن مولکولی اگزوزوم ها ندارند. از جمله مشکلات دیگر آن ها داشتن پروتکل های وقت گیر با استانداردسازی مشکل است.

اما اینک این محققین با استفاده از تکنولوژی میکروفلوئیدیک ایجاد lab-on-chip کرده اند که می تواند محتویات اگزوزوم های هدف را آنالیز کند و هر نشانه اولیه ای از سرطان های کشنده را تشخیص دهد. استفاده از این lab-on-chipها در مورد سرطان ریه بسیار موفقیت آمیز بوده است.

این ابزار جدید، که نمونه های کمی را مصرف می کند، بسیار سریع تر جواب می دهد، ارزان قیمت تر است و دارای حساسیت بیشتری در مقایسه با روش های موجود است. هدف بلند مدت از این مطالعه انتقال این تکنولوژی به بررسی های بالینی اختلالات پاتولوژیک اگزوزوم در تشکیل تومورها است. برخی از اطلاعات به تکوین بیومارکرهای پیش بینی کننده بهتر و ایجاد درمان های هدفمند موثرتر کمک خواهند کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه