تاریخ انتشار: دوشنبه 28 مهر 1393
کشف مولکولی که تخمک  خانم ها را محافظت می کند

  کشف مولکولی که تخمک خانم ها را محافظت می کند

مطالعه ای جدید در دانشگاه گوتنبرگ مولکول کلیدی به نام Greatwall kinase را شناسایی کرده است که تخمک های خانم ها را در برابر مشکلاتی که طی فرایند بلوغ اتفاق می افتد محافظت می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، به منظور داشتن توانایی باردار شدن، یک خانم احتیاج به تخمک هایی دارد که رشد کرده و بالغ شود. یکی از این تخمک ها در نهایت به وسیله اسپرم لقاح یافته و تشکیل جنین می دهد. طی فرایند بلوغ، تخمک احتیاج به عبور از شماری از مراحل تقسیم کاهشی یا میوز دارد. هر مشکلی که طی یکی از این مراحل پیش بیاید می تواند منجر به ناباروری در خانم ها شود. حدود 10 تا 15 درصد خانم ها با ناباروری مواجه هستند که به دلیل یکی از فاکتورهای ژنتیکی، محیطی و یا سن است.

در این مطالعه محققین موفق شده اند با استفاده از مدل های موشی مدیفه شده ژنتیکی، مولکولی به نام Greatwall kinase را کشف کنند که اهمیتی زیادی در کامل کردن فاز یک میوزی و وارد شدن به فاز دو میوز در تخمک های جنس ماده  طی فرایند بلوغ دارد. زمانی که مولکول Greatwall kinase از تخمک ها برداشته می شود این مراحل نمی توانند کامل شوند. در عوض، تخمک ها وارد مرحله اینترفاز با ساختار DNA غیرطبیعی و چرخه سلولی مشکل دار می شود. این مشکلات منجر به ناباروری جنس ماده می شود. این محققین براین باورند که Greatwall kinase در فرایند بلوغ تخمک انسانی نیز نقش دارد. آنها تصمیم دارند که در مراحل بعد این تست ها را روی تخمک انسان نیز انجام دهند. بنابراین Greatwall kinase مولکولی است که در تنظیم چرخه سلولی مهم است.

با توجه به آن چه گفته شد اگر خانمی وجود داشته باشد که تخمک هایش به دلیل سطوح پایین Greatwall kinase به بلوغ نمی رشد، ما می توانیم این مولکول را به تخمک وی تزریق کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه