تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 مهر 1393
سلول های بنیادی لوزه ها می توانند  به ترمیم کبد بدون استفاده از جراحی کمک کنند

  سلول های بنیادی لوزه ها می توانند به ترمیم کبد بدون استفاده از جراحی کمک کنند

در مطالعه ای جدید محققین پیشنهاد داده اند که از تزریق سلول های بنیادی مشتق از لوزه ها برای ترمیم کبد آسیب دیده و بدون استفاده از جراحی استفاده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday،کبد در بدن فعالیت های حیاتی زیادی از جمله سم زدایی را انجام می دهد. نارسایی این اندام می تواند منجر به مرگ شود و گزینه های کمی هم برای ترمیم آن وجود دارد. دکتر Jeong و همکاران به این نکته اشاره دارند که در حال حاضر، تنها روش اثبات شده برای درمان نارسایی های حاد کبدی و بیماری های شدید کبدی پیوند های کلی یا جزئی کبد است. اما مشکل بزرگی که وجود دارد این است که تعداد متقاضیان به مراتب بیش از اهداکنندگان کبد است. علاوه براین جراحی ها نیز علاوه بر خطرناک بودن هزینه های هنگفتی را در بردارد. از جمله روش های دیگر موجود، استفاده از سلول های بنیادی بالغ برای ساخت سلول های کبدی است. سلول های بنیادی مشتق از مغز استخوان یکی از این سلول هاست که آن هم دارای محدودیت هایی است. اخیرا، محققین منبع دیگری از سلول های بنیادی بالغ را کشف کرده اند که می تواند برای این هدف استفاده شود و آن هم لوزه ها است. هر ساله هزاران عمل جراحی به منظور برداشتن لوزه ها صورت می گیرد و این بافت دور ریخته می شود.  اما اینک می توان از این بافت ها استفاده دیگری داشت ولی این امر نیازمند راهی برای کشت دادن این سلول ها روی داربست های سه بعدی است که بافت کبدی واقعی را شبیه سازی کند و دکتر Jeong این امر را بخوبی انجام داده اند.

این محققین سلول های بنیادی مشتق از لوزه ها را درون مایع حساس به دمایی که در دمای بدن تبدیل به ژل می شود کپسوله کرده اند.  آن ها موادی تحت عنوان فاکتور رشد را به این مجموعه اضافه کرده اند تا تبدیل سلول های بنیادی به سلول های کبدی را تحریک کنند. سپس آن ها این ترکیب را تا دمای طبیعی بدن  حرارت دادند. نتیجه ایجاد یک ژل سه بعدی زیست تخریب پذیر است که محتوی سلول های کبدی دارای عملکرد است. این محققین براین باورند که این روش  به عنوان یک تکنیک مهندسی بافت تزریقی برای درمان بیماری های کبدی بدون استفاده از جراحی، همان چیزی است که آن ها انتظار داشتند اما باید سرعت این فرایند را بیشتر کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه