تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 آبان 1393
ممکن است قربانیان آسیب های نخاعی از مزایای سلول درمانی استفاده کنند

  ممکن است قربانیان آسیب های نخاعی از مزایای سلول درمانی استفاده کنند

دو مطالعه که اخیرا در Cell Transplantation به چاپ رسیده است، نشان داده است که پیوند سلولی ممکن است که درمانی موثر برای آسیب های نخاعی باشد که عامل اصلی ناتوانی و فلجی باشد که درمان موثری ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، با استفاده از رت های مدل شده برای آسیب های نخاعی، محققین اسپانیایی در تست های آزمایشگاهی روی سلول های به دست آمده از رت ها( به ویژه سلول های پیش ساز اپاندیمال) دریافته اند که این سلول ها به انواع مختلفی از ترکیبات و از طریق فعالسازی گیرنده های پورکینژ P2X4، P2X7، P2Y1 و P2Y4 پاسخ می دهند. این سلول های پیش ساز، سلول های بنیادی چند توان هستند که در بافت های بالغ احاطه کننده مجرای اپاندیمال نخاع وجود دارند. علاوه بر این، سلول های پیش ساز اپاندیمال به آدنوزین تری فسفات(ATP) نیز از طریق این فعال سازی پاسخ می دهند. مولکول ATP در جایگاه های آسیب دیده نخاعی تجمع می یابد و با فاکتورهای رشدی که بازآرایی و ترمیم را القا می کنند همکاری می کند. این محققین می گویند: هدف ما از این مطالعه آنالیز بیان پروفایل گیرنده ها در نوروسفیرهای مشتق از اپاندیمال و هم چنین تعیین این مطلب که کدام گیرنده ها فعال بوده اند که این امر  با آنالیز غلظت یون کلسیم درون سلولی صورت گرفت. ما برای اویلن بار نشان دادیم که سلول های پیش ساز اپاندیمال گیرنده های P2X4 و P2X7یونوتروفیک و گیرنده های P2Y1 و P2Y4 متافوریک دارای عملکرد را بیان می کنند که قادر به پاسخ دهی به ATP و ADP و سایرترکیبات نوکلئوتیدی هستند. زمانی که این محققین سلول های پیش ساز اپاندیمال رت های سالم را با سلول های پیش ساز اپاندیمال رت های مدل برای آسیب نخاعی مقایسه کردند دریافتند که کاهش تنظیمی P2Y1 و افزایش تنظیمی P2Y4 در سلول های پیش ساز اپاندیمال گروه آسیب نخاعی رخ داده است. این یافته ها مسیر مهمی را برای درمان های جایگزین بالقوه برای آسیب های نخاعی بر مبنای مدولاسیون گیرنده پورکینژ ارائه می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 11 آبان,1393

مهرزاد

با عرض سلام و خسته نباشید <br />من چندین سال هس ضایع نخاعی شدم تو این مدت مدام از ترمیم نخاع با روشای مختلف خبر میشنوم اما هنوز چیز خاصی ندیدم .مخواستم ببینم ایا واقعا میشه به در مان نخاع امیدوار بود یا باید تا اخر عمرمون این خبرا بشنویم ؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه