تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 خرداد 1391
دانشمندان در تحقيقات جديد به علت مقاومت سرطان مغز در مقابل روش‌هاي درماني پي بردند.

  دانشمندان در تحقيقات جديد به علت مقاومت سرطان مغز در مقابل روش‌هاي درماني پي بردند.

تحقيقات جديد در دانشگاه ويسكونسين-ماديسون به اين پرسش كه چرا سرطان درمان‌ناپذير مغز يا گليوبلاستوم مولتي فرم (GBM) به ميزان بالايي در مقابل شيمي‌درماني رايج مقاوم است، پاسخ مي‌گويد
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ محققان حاضر در اين مطالعه همچنين موفقيت يك نوع درمان تركيبي نابودكننده سيگنال‌دهي اعضاي چندگانه خانواده گيرنده فاكتور رشد اپيدرمال (EGFR) در سلول‌هاي سرطان مغز را گزارش كردند.

بيماران مبتلا به سرطان مغز به طور متوسط 15 ماه پس از تشخيص بيماري و حتي پس از گذراندن عمل‌هاي جراحي، پرتودرماني و شيمي‌درماني جان خود را از دست مي‌دهند. نتايج مطالعات قبلي حاكي از آن است سلول‌هاي بنيادي اين نوع سرطان از درمان‌هاي كنوني فرار كرده، به سرعت تكثير و منجر به پيشرفت تومور مي‌شوند.

تحقيقات دانشمندان در سال‌هاي گذشته نشان داد كه مهندسي كردن نوعي دارو به منظورهدف قرار دادن سيگنال‌دهي EGFR ممكن است عليه اين سرطان عمل كند زيرا بسياري از سرطان‌هاي مغزي حامل جهش‌هاي EGFR هستند. سيگنال‌دهي بيش از اندازه و غيرنرمال EGFR رشد سلول‌هاي سرطاني را موجب مي‌شود. گرچه ستوكسيماب (cetuximab) داروي آنتي‌بادي مونوكلونال در درمان‌هاي باليني براي بيماران مبتلا به سرطان‌هاي ريه، سر، گردن و کولورکتال موفق عمل كرده، اما در درمان سرطان مغز تاثيري نداشته است.

دكتر "پاول كلارك" نويسنده ارشد اين مقاله دليل اين امر را توضيح داده است. به گفته وي، هنگامي كه داروي ستوكسيماب فعاليت EGFR را خاموش مي‌سازد و طبيعتاً بايد مانع از رشد سلول‌هاي سرطاني شود، سلول‌هاي بنيادي سرطان مغز با روشن كردن دو گيرنده ديگر ERBB2 و ERBB متعلق به خانواده EGFR اين امر را جبران كرده و به رشد خود ادامه مي‌دهند. يكي از اين گيرنده‌ها (ERBB2) در بروز انواع خاصي از سرطان‌هاي سينه مقاوم در برابر شيمي‌درماني نيز نقش دارد.

به گفته اين محقق، داروي جديد «لاپاتينيب» (lapatinib) كه توسط سازمان غذا و داروي آمريكا تاييد شده، مانع از فعاليت ERBB2 و سيگنال‌دهي اعضاي چندگانه EGFR مي‌شود. مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه رشد سلول‌هاي بنيادي سرطاني با داروي لاپتينيب به طور قابل توجهي متوقف شده و اين امر منجر به نابودي تركيبي خانواده EGFR مي‌شود. "دكتر كلارك" معتقد است اين داروها مكانيزم مهم سلول‌هاي سرطاني را كه به سرعت رشد كرده و از درمان‌هاي كنوني فرار مي‌كنند، مورد هدف قرار مي‌دهد. اين داروها همچنين به خوبي توسط بيماران تحمل شده و داراي عوارض جانبي حداقل هستند.

نتايج چندين درمان باليني سرطان مغز با استفاده از داروهاي جديد و ساير استراتژي‌هاي نوين در آينده اعلام مي‌شود.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه