تاریخ انتشار: شنبه 20 خرداد 1391
پژوهشگاه رویان بیمارستان سلول درمانی تاسیس خواهد كرد

  پژوهشگاه رویان بیمارستان سلول درمانی تاسیس خواهد كرد

رئیس پژوهشكده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ در اصفهان گفت: پژوهشگاه رویان به دنبال تاسیس نخستین بیمارستان سلول درمانی در كشور است

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا؛ دكتر 'محمد حسین نصر اصفهانی' روز پنجشنبه در همایش سلولهای بنیادی و دندانپزشكی در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان افزود: تحقیقات و كارهای علمی بسیاری در زمینه سلول درمانی و تولید سلولهای بنیادی در این پژوهشگاه صورت گرفته كه زمینه مناسبی جهت تاسیس این بیمارستان است.

به گفته وی در سلول درمانی، سلول های بنیادی از بافتهای مختلف بدن مانند پوست استخراج شده و پس از تبدیل شدن به انواع سلولها به بیمار پیوند زده می شود. وی با اشاره به اینكه تاسیس چنین بیمارستانی نیاز به وقت زیادی دارد اظهار داشت: تاسیس و فعالیت بانك خون بند ناف از جمله برنامه های موفق پژوهشگاه رویان در این راستا بوده كه تا كنون خون بند ناف حدود 40 هزار نوزاد ایرانی در آن ذخیره شده است.

این پژوهشگر حركت به سمت تولید گلبول قرمز و سلولهای خونی را یكی دیگر از برنامه های پژوهشگاه رویان برشمرد و توضیح داد: حركتهایی در این زمینه شروع شده و گروه خون 'بمبئی' می تواند در این زمینه كمك بسیاری كند. (گروه خون بمبئی، گروه خون بسیار منحصر به فرد و خاصی است كه در ایران از هر یك میلیون نفر، یك نفر دارای این گروه خونی است) .'نصر اصفهانی' با بیان اینكه صدها رده سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان وجود دارد تصریح كرد: امروز ما می توانیم با استفاده از سلول های بنیادی، یك زوج كاملا عقیم را با تولید تخمك و اسپرم درمان كنیم. وی با اشاره به خواص سلولهای بنیادی گفت: این سلولها از دو خاصیت اصلی شامل 'خودنوزایی' و 'تبدیل شدن به سلولهای دیگر' برخوردار است كه در بیشتر بافتهای بدن مانند مغز استخوان و جنین وجود دارد. رئیس پژوهشكده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ در اصفهان گفت: امروزه با استفاده از روشهای نوین شبیه سازی می توان سلول بنیادی را از پوست استخراج و آن را به انواع بافتها تمایز داد در واقع دارای سلولهای بنیادی القایی شده از پوست هستیم.وی افزود: هرچند سلولهای بنیادی مانند یك تیغه دو لبه است و می تواند به سلولهای سرطانی تبدیل شود لذا یك راهكار برای كمتر شدن شانس سرطانی آن تبدیل مستقیم سلول پوست به انواع بافتهای دیگر است.

همایش 'سلول های بنیادی و دندانپزشكی' روز پنجشنبه در مركز تحقیقات كلینیكی پروفسور 'ترابی نژاد' در دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان برگزار شد.

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 25 آذر,1392

لیلا عرب

با سلام <br />از لحاظ اخلاق پژوهشی تا زمانی که یک اقدام پژ.هشی در مدل های حیوانی از لحاظ عوارض یا اثر بخشی به نتیجه نرسیده باشد اجازه انجام شدن روی انسان را ندارد و چون این کار یک پروسه زمان بر است معمولا مطالعات انسانی دستخوش زمان می شود.

یکشنبه, 24 آذر,1392

اسدی

با سلام، بالغ بر16 سال است که به دلیل ازواسپرمی غیر انسدادی صاحب فرزند نشدیم و دهها خانواده رو میشناسیم که شرایط مارو دارن و منظر به ثمر نشتن طرح تحقیقاتی دکتر نیرنیا مبنی برتولید اسپرم از سلولهای بنیادی هستیم و هیچ خبری از آخرین مراحل این تحقیق نداریم و تلاشمون برای پیدا کردن آدرس یا شماره ای از پرفسور نیرنیا نتیجه نداد، تو این خبر نوشتید{'نصر اصفهانی' با بیان اینكه صدها رده سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان وجود دارد تصریح كرد: امروز ما می توانیم با استفاده از سلول های بنیادی، یك زوج كاملا عقیم را با تولید تخمك و اسپرم درمان كنیم.} میخوایم بدونیم چرا وقتی با این مراکز تماس میگیریم میگن این کار در مورد انسان هنوز محقق نشده؟ چقر طول میکشه که محقق بشه؟ . متشکر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه