تاریخ انتشار: شنبه 20 خرداد 1391
فرصت مطالعاتی شش ماهه به دانشجویان دكتری در داخل كشور اعطا می شود

  فرصت مطالعاتی شش ماهه به دانشجویان دكتری در داخل كشور اعطا می شود

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به دانشجویان دكتری فرصت شش ماهه مطالعاتی در داخل كشور اعطا می شود

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا؛  'محمد مهدی نژاد نوری' در حاشیه هشتاد و دومین جلسه كمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) كه در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده بود، گفت: یكی از مباحث این جلسه ارائه فرصت شش ماهه مطالعاتی به دانشجویان دكتری در داخل كشور بود كه تا پیش از این، دانشجویان از این فرصت در خارج از كشور بهره‌مند می‌شدند. وی افزود: در فرصت مطالعاتی داخل كشور تلاش می‌شود توان دانشجویان دكتری صرف حل معضلات كشور شود، علاوه بر آن، این فارغ التحصیلان با محیط كاری خود بهتر و عمیق‌تر ارتباط برقرار كنند.

'مهدی‌نژاد' ادامه داد: این فرصت مطالعاتی از ابتدای امسال اجرایی شده است و تمامی دانشجویان دكتری را در بر می‌گیرد. وی با بیان این كه، فرصت مطالعاتی دانشجویان دكتری در داخل كشور دارای امتیازاتی است، گفت: وزارت علوم به مراكزی كه پذیرنده این دانشجویان باشد، هزینه‌ای بالغ بر پنج تا هشت میلیون تومان به ازای هر دانشجو پرداخت می‌كند. 'مهدی نژاد' با بیان این كه، دانشجویان بورسیه نیز می‌توانند در فرصت مطالعاتی دانشجویان دكتری در داخل كشور حضور یابند، افزود: در صورتی كه دانشجویان بورسیه فرصت مطالعاتی خود را بیرون از محل تحصیل خود بگذرانند تا سقف یك و نیم برابر به حقوق و مزایای آنان افزوده می‌شود.

وی تصریح كرد: انجام این فرصت مطالعاتی برای سازمان‌ها و نهادهای داخلی نیز مفید است، زیرا سازمان‌ها و نهادها به سمت دانش بنیان شدن پیش می‌روند.

معاون پژوهشی فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان كرد: با توجه به افزایش شدید دانشجویان تحصیلات تكمیلی طبق برنامه پنجم توسعه نیازمند اجرای این كار بودیم تا هم نیاز كشور به خوبی برطرف شود و معضل و مشكلی به نام فرصت مطالعاتی دانشجویان دكتری برای فارغ التحصیلی پیش نیاید و هم این كه مكان‌هایی كه پذیرنده دانشجویان دكتری مانند صنعت، دانشگاه‌ها و مراكز پژوهش دیگر هستند بتوانند دانشجویان را به راحتی پذیرش كنند. وی این اقدام را برای سازمان‌ها به جهت سوق یافتن به سمت دانش‌بنیان شدن و افزایش قدرت رقابت و ارائه كیفی‌تر خدمات و محصولات مفید عنوان كرد.

وی درخصوص تعیین اولویت‌ها در دانشگاه‌ها با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر این كه باید مؤسسات تحقیقاتی كه از اعتبارات تحقیقاتی استفاده می‌كنند، در راستای سیاست‌ها و اولویت‌های اعلامی از سوی شورای عالی عتف فعالیت كنند، خاطرنشان كرد: در وزارت علوم اولین اولویت‌ها را با تصویب هیات وزیران براساس ماده 26 برای هزینه كرد اعتبارات تحقیقاتی به دستگاه‌ها در سال 89 ابلاغ كردیم. 'مهدی‌نژاد' ادامه داد: در سال 90 بر اساس بند 108 قانون اولویت‌ها و سیاست‌های مصوب شورای عالی عتف ابلاغ شد و همه دستگاه‌ها از جمله‌ دانشگاه‌ها موظف به حركت در چهارچوب این اولویت‌ها شدند.وی با تاكید بر این كه، سال به سال میزان این اولویت‌ها دقیق‌تر و بهتر می‌شود، تصریح كرد: علاوه بر این اولویت‌ها، كسانی كه قرار است از دستاوردهای حاصل از اجرای این اولویت‌ها بهرمند شوند، مشخص می‌شود.

'مهدی‌نژاد' با بیان این كه، اجرای 100 درصدی این اولویت‌ها كمی طول خواهد كشید، اظهار داشت: در حال حاضر كمیسیون فرهنگ و تمدن یك سری از اولویت‌ها را مشخص كرده كه به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و هم این كه درباره صرف 0.5 تا 3 درصد بودجه كه دستگاه‌های اجرایی باید اعتبارات پژوهشی‌شان را شروع كنند اولویت‌های ملی را مشخص می‌كنیم و پیشنهاد می‌كنیم 60 درصد منابع را در اولویت‌های ملی هزینه كنند و 40 درصد دیگر را هم بر اساس نیازهای دستگاه‌ خودشان پیگیری كنند. وی، ایجاد وحدت و هماهنگی بین سازمان‌ها و كمیسیون‌ها را مصوبه دیگر این كمیسیون عنوان كرد و گفت: با توجه به این كه در كشور كمیته‌ها و كمیسیون‌های مختلفی در خصوص تحول علوم انسانی وجود دارد، قرار است با همكاری شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) فعالیت این كمیته‌ها و كمیسیون‌ها با یكدیگر هماهنگ شود.

'مهدی‌نژاد نوری 'گفت: در حال حاضر حدود شش تا هفت كمیته و كمیسیون در خصوص تحول علوم انسانی در كشور فعالیت می‌كنند كه هماهنگی و همكاری بین این كمیته ها و كمیسیون‌ها با یكدیگر ضعیف بوده و قرار است با همكاری شورای عتف و برگزاری جلساتی با روسا و دبیران این كمیسیون‌ها زمینه هماهنگی فعالیت آنها فراهم شود.وی افزود: در صورتی كه كمیته‌ها و كمیسیون های مربوط به تحول علوم انسانی با یكدیگر هماهنگ باشند سرعت پیشرفت در این مسیر افزون می‌شود و كیفیت فعالیت‌ها نیز افزایش می‌یابد. وی اضافه كرد: فعالیت كمیته‌ها و كمیسیون ها در خصوص تحول علوم انسانی یك اتفاق مبارك است كه لازم است تعاملاتی صورت گیرد تا این كمیته‌ها و كمیسیون ها با یكدیگر وحدت رویه داشته باشند.

'مهدی نژاد' افزود: همچنین در هشتاد و دومین جلسه كمیسیون‌های دائمی شواری عتف، گزارش كمیسیون تخصصی فرهنگ و تمدن ارائه شد كه در این گزارش مبانی فكری كه با استفاده از اسناد بالا دستی كشور استخراج شده بود، بیان گردید. وی گفت: همچنین براساس این گزارش، اولویت‌ بندی‌های علمی و پژوهشی فرهنگ تمدن نیز كه از سوی كمیسیون تخصصی فرهنگ و تمدن ارائه شده بود، بیان شد.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه