تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آبان 1393
دیدگاه های جدید در مورد چگونگی عود مجدد سرطان سینه

  دیدگاه های جدید در مورد چگونگی عود مجدد سرطان سینه

مطالعه ای به وسیله محققین دانشگاه منچستر نشان داده است که چه چیزی اجازه می دهد برخی از موارد کارسینومای داکتالin Situ(DCIS) به درمان ها مقاومت نشان دهند و مجدد عود کنند. این مطالعه اهداف بالقوه جدیدی را به منظور بهبود رادیوتراپی موثر شناسایی کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، بیش از 5000 مورد DCIS هر ساله در بریتانیا شناسایی می شود. این بیماری شرایطی است که درون مجاری شیری سینه سلول های سرطانی مشاهده می شود  و دو سوم آن ها طی غربالگری های پستانی مورد شناسایی قرار می گیرند. اگر این وضعیت درمان نشود، نیمی از DCISها می توانند به سرطان سینه تهاجمی و کشنده تبدیل شوند و از آن جایی که سرنوشت هیچ کدام از این DCISها قابل پیش بینی نیست همه خانم ها ترجیح می دهند که روش های درمانی را مورد آزمون قرار دهند. این روش های درمانی شامل جراحی و رادیوتراپی است. با این وجود با این که بیش از یک پنجم بیماران مورد درمان واقع می شوند اما مشاهده شده است که DCIS در آن ها مجددا عود می کند.

در این مطالعه محققین دانشگاه منچستر به بررسی نقش مولکولی به نام FAK در کنترل مقاومت DCIS به پرتودرمانی و پیش بینی عود مجدد بیماری پرداخته اند. آن ها می گویند که ما می دانیم که سلول های بنیادی سرطانی قادر به فرار و یا ترمیم آسیبی هستند که به وسیله این درمان ها ارائه می شود. ما می خواهیم ببینیم که چگونه FAK در این مقاومت به درمان نقش دارد. آن ها دریافته اند که در نمونه هایی که تعداد بیشتری از سلول های بنیادی سرطانی وجود دارد سطح FAK نیز بسیار بالا است و این نمونه ها قادر هستند که به نحو بهتری در مقابل پرتودرمانی مقاومت کنند. با بررسی نمونه های بافتی بیماران و اطلاعاتی که در مورد عود بیماری در هر فرد به دست آمد، محققین دریافتند که فعالیت بالای FAK با عود مجدد بیماری مرتبط است.

مطالعه بیشتر نشان داد که استفاده از داروهای مهار کننده FAK می تواند تشکیل ماموسفیرها یا تجعات سلول های بنیادی سرطانی را کاهش دهد که نشان دهنده این مطلب است که FAK برای فعالیت سلول های بنیادی سرطانی بسیار مهم است. با ترکیب این درمان مهاری و رادیوتراپی، آن ها توانستند درمان موثرتری راایجاد کنند.

این محققین می گویند که ما نشان داده ایم که بلوک کردن فعالیت FAK نه تنها می تواند رشد سلول های بنیادی سرطانی را کاهش دهد بلکه می تواند حساسیت به رادیودرمانی را نیز افزایش دهد. این یافته های پیشنهاد می کند که می توانیم احتمال عود مجدد DCIS را با مهار FAK کاهش دهیم و از طرف دیگر اندازه گیری سطوح FAK، می تواند پیش بینی کند که در کدام یک از بیماران احتمال بیشتری وجود دارد که بیماری مجدد عود کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه