تاریخ انتشار: یکشنبه 25 آبان 1393
شناسایی مکانیسم کلیدی و هدفی بالقوه برای مهار لوکمیا

  شناسایی مکانیسم کلیدی و هدفی بالقوه برای مهار لوکمیا

محققین دو پروتئین را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد که برای تکوین و البته عود مجدد بیماری لوکمیای میلوئید حاد حیاتی هستند. هم چنین آن ها نشان داده اند که می توان با هدف قرار دادن این پروتئین ها تکوین لوکمیا را بلوک کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعاتی که روی مدل های حیوانی صورت گرفته است می تواند منجر به درمان ها موثر برای لوکمیاهایی شود که به شیمی درمانی مقاوم هستند. چالش بزرگی که وجود دارد این است که  در بسیاری از بیماران حتی بعد از شیمی درمانی و استفاده از سایر داروهای متداول، این بیماری مجددا عود می کند. مشکلی که وجود دارد این است که اغلب بیماران به این دلیل مجددا با عود بیماری مواجه می شوند که تعدادی سلول بنیادی لوکمیایی در مغز استخوان آن ها باقی مانده است  که به درمان های رایج از جمله شیمی درمانی مقاوم هستند. محققین در مطالعه ای مکانیمسی را توصیف کرده اند که منجر به تکوین لوکمیای میلوئید حاد می شود و دو پروتئین به نام هایFAK و PAK1 برای این فرایند کلیدی هستند. در مطالعات موشی، محققین نشان دادند که حذف یا بلوک کردن ژن های تولید کننده FAK و PAK1 از ایجاد لوکمیا در موش ها جلوگیری می کند حتی اگر سلول های بنیادی مغز استخوان ها دارای موتاسیون های گیرنده عامل سرطان باشند. حذف FAK و PAK1 از تولید و حفظ سلول های خونی طبیعی جلوگیری نمی کند.

با آزمایش های بیشتر روی نمونه های بافتی سلول های موشی و انسانی، محققین چندین ترکیب دارویی را شناسایی کردند که FAK و PAK1 را هدف قرار می دهند و در بلوک کردن ایجاد لوکمیا هم به اندازه ناک اوت کردن FAK و PAK1 موفق هستند. گام بعدی ادامه این مطالعات و بهینه سازی این ترکیبات دارویی برای تثبیت موثر بودن آن ها در شرایط بالینی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه