تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 آبان 1393
شناسایی پروتئین منحصربفرد کلیدی برای تکوین سلول های بنیادی خونی

محققین UCLA پروتئین منحصر بفردی را کشف کرده اند که طی تکوین انسانی به خودنوزایی سلول های بنیادی خون ساز مرتبط است. این کشف می تواند به محققینی که به دنبال تولید سلول های بنیادی خون ساز در آزمایشگاه هستند کمک کند تا بتوانند درک بهتری از محیط طبیعی آن ها داشته باشند.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطلب می تواند با ایجاد سلول های بنیادی ویژه فرد بیمار و پیوند آن ها، منجر به بهبود درمان هایی برای بیماری های خونی و سرطان شود. سلول های بنیادی خون ساز می توانند به عنوان رابطی بین سلول های بنیادی پرتوان و سلول های تمایز یافته سیستم خونی عمل کنند. در یک مطالعه پنج ساله، این محققین پروتئین منحصربفردی در سطح سلول های بنیادی خون ساز شناسایی کرده اند که GPI-80 نام دارد. آن ها دریافتند که این پروتئین به وسیله جمعیتی از سلول های خون ساز جنینی تولید می شوند که تنها گروهی از این سلول ها است که توانایی خودنوزایی و تمایز به انواع سلول های خونی را دارد. آن ها دریافته اند که این زیرجمعیت سلول های بنیادی خون ساز، تنها جمعیتی هستند که به طور دائم بدرون سیستم خونی موش گیرنده الحاق شده و زنده باقی ماندند. مطالعات بیشتر نشان داد که GPI-80، سلول های بنیادی خون ساز را طی چندین مرحله از تکوین و مهاجرت آن ها شناسایی می کند. این ها شامل اولین دوره سه ماهه تکوین جنینی است که سلول های بنیادی خون ساز جدیدا تولید شده می توانند در جفت پیدا شوند و در دومین سه ماهه این سلول های بنیادی خون ساز به طور فعال در کبد جنینی و مغز استخوان جنینی همانندسازی می کنند. این محققین می گویند که ما هرجا که نیچ سلول های بنیادی خون ساز را بررسی کردیم، توانستیم از GPI-80 به عنوان بهترین تعیین کننده سلول های بنیادی استفاده کنیم. مطالعات نشان می دهد که فقدان GPI-80 موجب تمایز سلول های بنیادی می شود و این نشان می دهد که این مولکول می تواند برای ساخت سلول های بنیادی خون ساز ضروری باشد. این امر این مولکول را مارکری منحصربفرد برای بررسی چگونگی تکوین، مهاجرت و عملکرد سلول های بنیادی معرفی می کند.