تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 آبان 1393
از بین بردن سلول های سرطانی بدون آسیب به سلول های سالم

  از بین بردن سلول های سرطانی بدون آسیب به سلول های سالم

محققان دریافته اند یک داروی جدید ضد سرطان سلول های عادی را در مقابل اثرات پرتو درمانی محافظت می کند . آن ها می گویند این دارو کارایی پرتو درمانی را در حیوانات آزمایشگاهی دچار سرطان پروستات افزایش داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، با استفاده از رشد  سلول های انسانی سرطان پروستات  در موش ها، محققان نشان داده اند دارویی به نام RTA 408  باعث حفاظت سلول های سرطانی در مقابل پرتو درمانی نمی شود. در واقع با به کارگیری هم زمان داروی فوق و پرتودرمانی، اثرات مهاری پرتودرمانی در رشد تومور افزایش یافته است. نتایج این مطالعه در Molecular Cancer Therapeutics منتشر شده است و این دارو در حال گذراندن آزمایشات کلینیکی است.
  گرچه پرتودرمانی  به عنوان روشی برای درمان سرطان ها، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز در مورد انتخاب دوز مناسبی که قادر به از بین بردن سلول های سرطانی بوده ولی به سلول های سالم آسیب نرساند چالش هایی وجود دارد.  محققان می گویند داروی RTA 408  ممکن است برای درمان افرادی که به طور اتفاقی در معرض پرتو قرار گرفته اند نیزمفید باشد. آن ها یافته های خود را موفقیت بزرگی می دانند و عقیده دارند دارو یی که خواص ضد سرطانی دارد به طور موثر سلو ل های سالم را  در مقابل پرتو درمانی محافظت می کند این ویژگی اثرات درمانی و کارایی این نوع درمان را افزایش می دهد. این گروه از پژوهشگران 5 ترکیب را مورد آزمایش قرار داده اند که در مطالعات قبلی خواص محافظتی در مقابل پرتو درمانی نشان  داده بودند. آن ها یکی از 5 ترکیب را یک روز قبل و چندین روز بعد از پرتودرمانی در موش ها به کار برداند.  در این میان اثرات محافظتی ترکیب RTA 408 در مقابل پرتودرمانی بیش از داروی مورد تایید FDA که amifostine نام دارد بوده است. داروی amifostine دارای عوارض جانبی مانند تهوع است که کاربرد بالینی آن را دشوار می کند. قسمت هایی از بدن در برابر پرتودرمانی آسیب پذیر تر هستند مانند روده و سلول ها ی خونی موجود در مغز استخوان،  در در موش های مورد مطالعه به کار گیری RTA 408  باعث محافظت هر دو قسمت شده است. پژوهشگران قصد دارند به مطالعه بیشتر در مورد مکانیسم های مولکولی اثر این دارو بپردازند. به عقیده آن ها آگاهی از مکانیسم عمل این دارو در کنار پرتودرمانی می تواند منجر به بهبود کاربرد بالینی این دارو شود. RTS 408 در حال پشت سر گذاشتن آزمایشات بالینی جهت استفاده آن در بخش بالین است.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه