تاریخ انتشار: یکشنبه 08 آبان 1390
خون مصنوعی در راه است

  خون مصنوعی در راه است

محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند اعلام کردند که آنها معتقدند خون مصنوعی که بر روی آن کار می کنند طی دو یا سه سال آینده برای آزمایش در انسان آماده می شود. آنها از رشد سلول های بنیادی گرفته شده از مغز استخوان انسان بالغ خونی از نوع نادر "O منفی"  ایجاد کردند که حدود 98 ٪ از مردم نیازمند می توانند از آن استفاده کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ محققان طی سال ها با روش ها و مواد مختلف برای ایجاد مایعی که قادر به حمل اکسیژن و سایر مواد مغذی ازطریق رگ ها و شریان ها در زمان از دست دادن خون طی آسیب یا جراحی باشد، آزمایشاتی انجام دادند.  دلیل این نیاز بزرگ ،تقاضای بزرگ است. مردم هر روزه آسیب دیده و درگیرمشکلاتی می شوند که نیازمند عمل جراحی برای ترمیم آن هستند و گاهی اوقات عرضه خون توسط اهدا کنندگان ، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته، نسبت به تقاضا کافی نیست. به علاوه ، خطر عفونت های منتقل شده از طریق تزریق خون ، مانند HIV ، هپاتیت و vCJD ، مشهور به بیماری جنون گاوی، نیزهمیشه وجود دارد.
این تیم در ادینبورگ ، به رهبری پروفسور Marc Turner ، بر روی تکنیکی کار می کنند که به موجب آن سلول های بنیادی از مغز استخوان  افراد بزرگسال و سالم گرفته شده و سپس در آزمایشگاه به ماده ای شبیه به سلول های قرمز خون رشد یافته درانسان ،رشد داده می شوند. آنها گمان می کنند که این روش به اندازه کافی برای پیش بینی امکان استفاده از این نتایج برای آزمایشات بالینی طی دو یا سه سال آینده ، تصحیح شده است. قدم بعدی ترکیب این نتایج با نتایج دیگران در سراسر جهان که در حال کار بر روی راه های ایجاد یک فرم هموگلوبین مصنوعی هستند خواهد بود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود ، استفاده از چنین خون مصنوعی می تواند به بخشی از متدهای اورژانس پزشکی طی ده سال آینده تبدیل شود.
حتی اگر همه کارها طبق برنامه پیش رود هنوزهم مشکلاتی با خون مصنوعی وجود دارد ونمی تواند جایگزین واقعا کاملی که افراد می خواهند باشد. خون مصنوعی ، به عنوان یک نجات دهنده واقعی در مواقع اضطراری پزشکی است وبه احتمال زیاد نمی تواند یک جایگزین دائمی برای خون باشد. به همین دلیل محققان به مطالعات خود بر روی خون مصنوعی که بتواند ازنظر تئوریکی کاملا جایگزین خون فرد نیازمند شده وهمانند خون طبیعی بدون هیچ گونه اثرات یا عوارض جانبی عمل کند ادامه خواهند داد.
اگر این نوع جدید از خون مصنوعی تولید شود، زندگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان نجات خواهد داد. و این قطعا ، چیزکوچکی نیست.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه