تاریخ انتشار: یکشنبه 08 آبان 1390
کشف ژن ویژه مرتبط با حساسیت تاول تبخالی

  کشف ژن ویژه مرتبط با حساسیت تاول تبخالی

محققان یک کروموزوم انسانی حاوی یک ژن ویژه مرتبط  با استعداد ابتلا به herpes simplex labialis  (HSL) یا تاول تبخالی  را شناسایی کرده اند. این مطالعه در مجله  The Journal of  Infectious Diseases  منتشر شده است.  این مطالعه چگونگی تاثیر چند ژن بر شدت علائم و فراوانی این عفونت شایع را بررسی می کند. این یافته ها ، در صورت تایید ، می تواند پیامدهایی برای توسعه داروهای جدید برای درمان شیوع آن داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily؛ HSL یا تاول تبخالی نوعی عفونت پوستی است که با فعال شدن دوباره ویروس هرپس سیمپلکس ظاهر می شود.،این ویروس 70 درصد جمعیت ایالات متحده را آلوده کرده است. شیوع تاول تبخالی از نظرفراوانی و شدت بسیارمتفاوت است ، برخی از مردم ممکن است به ندرت علائم آنرا تجربه کنند، فقط یک بار در هر 5 تا 10 سال ، در حالی که برخی دیگر ممکن است آنرا یک بار در ماه و یا حتی بیشتر تجربه کنند. علاوه بر تحقیق عوامل فعال کننده زیست محیطی (به عنوان مثال نور خورشید) که ممکن است نقش مهمی در شیوع بیماری بازی کنند ، محققان برخی مواقع به دنبال نقش احتمالی عوامل ژنتیکی در استعداد ابتلا به ویروس و فعال شدن آن بوده اند.
این مطالعه ، به رهبری دکتر John D. Kriesel و همکارانش از دانشکده پزشکی Utah و دانشکده پزشکی ماساچوست ، به دنبال مطالعات قبلی در شناسایی منطقه ای از کروموزوم 21 به عنوان پایه ای برای ژن هایی که احتمالا به شیوع تاول تبخالی مرتبط است می باشد. برای شناسایی اینکه کدام یک از شش ژن در این منطقه ممکن است با فراوانی شیوع بیماری مرتبط باشد ،دراین مطالعه ژنوتیپ پلی مرفیسم تک نوکلئوتیدی در ژنوم گسترده ( 618 نفر از 43 خانواده بزرگ) مورد استفاده قرار گرفت. محققان پیوند مثبتی بین فراوانی شیوع بیماری ، وراثت و حضور یک ژن خاص ، C21orf91 ، بر روی کروموزوم 21 یافتند.
نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند: "درصورتی که این یافته ها در جمعیت غیروابسته و بزرگتری تایید شود ، می تواند پیامدهای مهمی برای توسعه داروهای جدیدی که بر عوامل تعیین کننده فنوتیپ تبخال  تاثیر می گذارد ، داشته باشد."
اگر این یافته ها در مورد ژن C21orf91 تایید شود ، تحقیقات بیشتر برای تعیین کاربردهای درمانی و اینکه آیا ژن مشابهی نیز درعود هرپس تناسلی نقش دارد  ممکن است آغاز شود.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه