تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 خرداد 1391
شدت آپنه انسدادی خواب به سطح هموگلوبین گلیکوزیله مرتبط است

  شدت آپنه انسدادی خواب به سطح هموگلوبین گلیکوزیله مرتبط است

با توجه به مطالعه منتشر شده در Diabetes Care ، دربزرگسالان غیر مبتلا به دیابت، شدت آپنه انسدادی خواب (OSA) به طورمستقل به اختلال متابولیسم گلوکز، که توسط سطح هموگلوبین گلیکوزیله (اچ بی ای 1 سی) اندازه گیری می شود، مرتبط است
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ دکتر "Pascaline Priou" ، از دانشگاه LUNAM، فرانسه، و همکارانش مطالعه ای مقطعی و بزرگ را بر روی 1599 بیمار مبتلا به OSA انجام دادند. میزان HbA1c این افراد اندازه گیری شد و بیماران مبتلا به دیابت که از داروهای دیابت استفاده می کردند و بیمارانی که میزان HbA1c ≥ 6.5 درصد بود، از مطالعه حذف شدند.
این محققان دریافتند که میزان HbA1c با افزایش شدت OSA که توسط شاخص apnea-hypopnea )AHI) اندازه گیری می شود، افزایش یافت. این درصد AHI دربیماران با افزایش HbA1c از 10،8 به 34،2 درصد به ترتیب برابر با AHI <5 تا ≥ 50، افزایش یافته بود. علاوه براین، ارتباط مستقلی بین افزایش هیپوکسمی در طول خواب و احتمال افزایش سطح HbA1c نیزیافت شد.
محققان می گویند: "در میان بزرگسالان غیر مبتلا به دیابت ، افزایش شدت OSA به طور مستقل با اختلال متابولیسم گلوکزکه با افزایش سطح HbA1C سنجیده می شود، مرتبط است، که این ممکن است آنها را در معرض خطر بالاتری از ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی قرار دهد.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه