تاریخ انتشار: دوشنبه 26 تیر 1391
پژوهشگران ایرانی موفق به تكثیر سلول های بنیادی در محیط آزمایشگاهی شدند

  پژوهشگران ایرانی موفق به تكثیر سلول های بنیادی در محیط آزمایشگاهی شدند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی تهران با همكاری موسسه رویان در پژوهشی بی نظیر در جهان، موفق به تكثیر سلول های بنیادی اسپرماتوگونی از بیماران آزواسپرمی در محیط آزمایشگاهی شدند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از دانشگاه علوم پزشكی تهران، دكتر 'مرتضی كروجی' عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گروه آناتومی و مركز تحقیقات سلولی و مولكولی در این مورد توضیح داد: نیمی از موارد ناباروری به دلیل فاكتورهای مردانه است كه 10 درصد از این موارد ناباروری به دلیل بیماری آزواسپرم است.

وی گفت: بیماری آزواسپرمی غیرانسدادی در واقع نارسایی بیضه به دلایل مختلف است كه در آن اسپرم سازی بطور كامل یا تا حد زیادی متوقف می شود و فقط كانون های معدودی از بیضه فعال هستند.

به گفته این پزشك متخصص، این بیماری (آزواسپرمی غیرانسدادی) یكی از علل نسبتا شایع ناباروری مردان است. در بیوپسی بیماران آزواسپرمی غیرانسدادی، به رغم بیوپسی های متعدد از هر دو بیضه، در 40 درصد موارد نمی توان اسپرمی را كه مناسب عمل میكرواینجكشن ICSI باشد، به دست آورد.

وی خاطرنشان كرد در درمان این گروه بیماران می توان به فرضیه تمایز سلول های بنیادی اسپرماتوگونی در شرایط آزمایشگاه و تولید اسپرم یا احتمالا پیوند این سلولها به بیضه فرد بیمار ازواسپرم در آینده اشاره كرد.

وی ادامه داد: این طرح پیش از این در حد فرضیه مطرح بوده است ونیاز به مطالعات بیشتر در آینده دارد. مقدمه آن جدا سازی و تكثیر سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی این افراد در محیط ازمایشگاه بود كه به تازگی این كار تحقق یافته است. اگرچه مطالعات بر روی تكثیر برای حیوان بالغ قبلا در دانشگاه علوم پزشكی تهران و دانشگاه تربیت مدرس اجرا و نتایج آن نیز منتشر شده است. ولی مطالعات انسانی از سال 2009 آغاز شده و در حال گسترش است.

كروجی ادامه داد: تعداد سلول های بنیادی اسپرماتوگونی در بیضه فرد بالغ بسیار كم است و تكثیر تعداد كم سلول اولیه حاصل از TESTE مشكل است كه به تازگی محققان ایرانی موفق به این كار شده اند.

وی خاطرنشان كرد نتایج این پژوهش در مجله معتبر J Assist Reprod Genet و با عنوان Proliferation of small number of human spermatogonial stem cells obtained from azoospermic patients. به چاپ رسیده است.

كروجی گفت: در این طرح پژوهشی محققان با استفاده از نمونه معمولی و تست بیماران با استفاده از سیستم كشت خاص (استفاده از فاكتورهای رشد مشخص و عناصر ماتریكس خارج سلولی) موفق به تكثیر سلولها شدند كه موفقیت بزرگی در درمان آتی این بیماران محسوب می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه