تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 تیر 1391
نورون های مشتق شده از سلول های خون بند ناف به عنوان گزینه درمانی جدید

  نورون های مشتق شده از سلول های خون بند ناف به عنوان گزینه درمانی جدید

دانشمندان موسسه مطالعات بیولوژی Salk روش جدیدی را با استفاده ازیک پروتئین منفرد به نام فاکتوررونویسی تبدیل کننده خون بند ناف (CB) به سلول های نورونی یافته اند که ممکن است برای درمان طیف وسیعی از بیماری های عصبی، از جمله سکته مغزی، آسیب های مغزی و قطع نخاع ارزشمند باشد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medical research، حدود 20 سال است که پزشکان با استفاده از سلول های خونی باقی مانده در جفت و بند ناف پس از زایمان، برای درمان بیماری های مختلف مانند سرطان و اختلالات سیستم ایمنی و بیماری های متابولیک  استفاده می کنند.
درحال حاضر، دانشمندان موسسه مطالعات بیولوژی Salk روش جدیدی را با استفاده ازیک پروتئین منفرد به نام فاکتوررونویسی  تبدیل کننده خون بند ناف (CB) به سلول های نورونی یافته اند که ممکن است برای درمان طیف وسیعی از بیماری های عصبی، از جمله سکته مغزی، آسیب های مغزی و قطع نخاع ارزشمند باشد.
این محققان نشان دادند که این سلول های CB که از مزودرم مشتق شده اند، می توانند به سلول های اکتودرمی که مغز، سلول های عصبی و نخاع ازآن بوجود می آیند، تبدیل شوند.

دکتر Juan Carlos Izpisua Belmonte که رهبری این تیم تحقیقاتی را به عهده داشت گفت: این مطالعه برای اولین بار است که تبدیل مستقیم جمعیت خالصی از سلول های خون بند ناف انسان را به سلول های دودمان عصبی با القا بیان یک عامل رونویسی نشان می دهد .
نتایج  این مطالعه درPNAS منتشر شده است.
او می گوید: بر خلاف مطالعات قبلی، که در آن چندین فاکتور رونویسی برای تبدیل سلول های پوست به سلول های عصبی لازم است، روش ما نیاز به تنها یک فاکتور رونویسی برای تبدیل سلول های CB به سلول های عصبی عملکردی دارد.
محققان Salk ازرتروویروس ها برای ارائه Sox2 ، فاکتور رونویسی که به عنوان کلید تکوین عصبی عمل می کند، به سلول های CB استفاده کردند. پس از کشت این سلول ها درآزمایشگاه، آنها کلنی های سلولی بیان کننده مارکرهای نورونی را تولید کردند. با استفاده از تست های مختلف، محققان مشخص کردند که این سلول های جدید، که سلول های شبه عصبی القایی (INC) نام دارد، می تواند تکانه های الکتریکی را مانند سلول های عصبی بالغ و عملکردی انتقال دهد. علاوه بر این، آنها با انتقال سلول های CB حامل Sox2 به مغز موش دریافتند که آنها به شبکه عصبی موش پیوسته و قادر به انتقال سیگنال های الکتریکی مانند سلول های عصبی عملکردی بالغ بودند.
این محققان می گویند: "ما می توانیم ازاین سلول ها در آینده برای مدل سازی بیماری های عصبی از جمله اوتیسم، اسکیزوفرنی، پارکینسون و یا آلزایمر استفاده کنیم."
Belmonte گفت: اگر روش ما به کاربرد بالینی برسد، می تواند به سلول درمانی درآینده کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه