تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 آذر 1393
مطالعات نشان می دهد که اسپرم های بلندتر بهتر می توانند موجب لقاح تخمک شوند

  مطالعات نشان می دهد که اسپرم های بلندتر بهتر می توانند موجب لقاح تخمک شوند

محققین دانشگاه شفیلد می گویند که شانس پدر شدن یک مرد به طول اسپرم وی نیز بستگی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday،  پدر شدن بیشتر شبیه مسابقه ای برای رسیدن به تخمک است که در این بین این مطالعه نشان می دهد که اسپرم های طویل تر برای لقاح تخمک مناسب تر هستند اما به هر حال زنان نیز روی موفقیت باروری مردان تاثیرگذار هستند و این مطالعه می تواند سرنخ هایی را برای درک باروری انسان ارائه دهد.

این محققین با استفاده از مطالعات حیوانی(فینچ های راه راه) مطالعات رقابت اسپرمی را بین جفت های نر انجام دادند، جایی که یک نر به طور پیوسته اسپرم بلندتر و نر دیگر اسپرم کوتاه تر تولید می کرد. این آزمایشات نشان داد که در مقایسه با اسپرم های کوتاه تر، تعداد بیشتری از اسپرم های بلندتر به تخمک می رسند و آن را بارور می سازند. این مزیت حتی در زمانی که یک نر با اسپرم کوتاه در ابتدا با جنس ماده جفت گیری می کرد نیز حفظ می شد و بلافاصله بعد از جفت گیری نر با اسپرم بلندتر آن ها بودند که شانس بیشتری برای لقاح داشتند.

این یافته ها نشان می دهد که در پرندگان در یک سناریوی رقابتی، موفقیت لقاح یک نر می تواند بوسیله طول اسپرمش تحت تاثیر قرار بگیرد. اما این مطالعه بیان می کند نتیجه نهایی رقابت اسپرمی را جنس ماده است که تعیین می کند. در واقع به نظر می رسد که اسپرم های بلندتر سریع تر شنا کرده و سریع تر به تخمک می رسند اما این پاسخ دلیل موفقیت اسپرم های بلندتر در این مطالعه نبود. زیرا در این جانوران ماده ها اسپرم های دریافتی را در بخشی از سیستم تولیدمثلی خود برای مدتی نگه می دارند و سپس از بین ان ها یکی را برای لقاح بر می گزینند. به نظر می رسد اسپرم های بلندتر بهتر به این منطقه می رسند و به وسیله ماده ها ترجیح داده می شوند اما دلیل آن مشخص نیست. محققین براین باورند که درک بهتر این مطلب که چگونه طول اسپرم در جانوران غیر انسانی مانند فینچ های راه راه روی لقاح تاثیر می گذارد می تواند دستورالعمل هایی را برای مطالعات انسانی فراهم کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه