تاریخ انتشار: جمعه 05 دی 1393
رژیم غذایی بیش از ژن ها روی باکتری های گوارشی اثر می گذارد

  رژیم غذایی بیش از ژن ها روی باکتری های گوارشی اثر می گذارد

مطالعه ای که به بررسی ارتباط بین باکتری های روده و سلامتی پرداخته است نشان می دهد که رژیم غذایی در مقایسه با ژن ها ممکن است اثر تعیین کننده تری روی باکتری های روده داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  مطالعه های زیادی وجود دارد که نقش مهم باکتری های روده ای در سلامتی را نشان می دهد. خوشبختانه بسیاری از این باکتری ها دوستانه عمل می کنند و به هضم غذا کمک می کنند و بسیاری از پاتوژن ها را نیز از بین می برند. تنوع باکتری های روده ای از فردی به فرد دیگر  و در طول  زمان متنوع است. اما تاکنون مشخص نشده است که این تنوع به دلیل ژن ها(طبیعت) است یا به دلیل چیزهایی که ما می توانیم تغییر دهیم(تغذیه و شیوه زندگی).

مطالعه ای در دانشگاه کالیفرنیا روی صدها موش نشان می دهد که رژیم غذایی در مقایسه با ژن ها می تواند اثرات شدیدتری روی باکتری های گوارشی داشته باشد. محققین می گویند که در بالغین سالم، سوش ها و گونه های مشابه باکتری های روده ای می توانند سال ها زنده بمانند و فراوانی نسبی آن ها از نظر اندازه جمعیت ها می تواند با گذشت زمان تغییر کند. نتایج جدید تاکید دارد که برخلاف ژنوم پستانداران که نسبتا ثابت است، ژنوم میکروبی که میکروبیوم گوارشی را می سازد نسبتا پلاستیک و منعطف است. این محققین می گویند که ممکن است روزی درمان بیماری ها با ایجاد تعادل در باکتری های گوارشی ممکن شود و این یافته های جدید پیشنهاد می کند که ممکن است دیگر نیاز به ایجاد درمان های شخصی برای هر فرد نباشد، زیرا پاسخ های میکروبی به رژیم های تجویزی ممکن است برای بسیاری از جمعیت های میکروبی افراد مشابه باشد. این محققین دریافتند که تغییر رژیم غذایی با قند بالا و چربی بالا در موش ها می تواند باکتری های گوارشی آن ها را ظرف سه روز تغییر دهد. بدون توجه به ساختار ژنتیکی موش ها، رژیم غذایی پرچربی و قندی، فراوانی Firmicutes bacteria را افزایش می دهد و فراوانی Bacteroidates bacteria را کاهش می دهد. این مطالعه نشان می دهد که تنوع غذایی در مقایسه با تنوع ژنتیکی اثرات شدیدتری روی باکتری های گوارشی دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه