تاریخ انتشار: شنبه 13 دی 1393
مولکول قندی Neu5Gc عامل ارتباطی بین مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به سرطان

  مولکول قندی Neu5Gc عامل ارتباطی بین مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به سرطان

درحالی که مصرف گوشت قرمز در عده ای موجب افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان های خاص می شود، سایر گوشت خواران از این ویژگی مستثنی هستند. به همین دلیل محققین در دانشگاه کالیفرنیا به بررسی یک مولکول قندی به نام Neu5Gc پرداخته اند که در سایر پستانداران وجود دارد ولی در انسان خیر.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین دریافته اند که تغذیه کردن موش های مهندسی شده ای که همانند انسان فاقد مولکول قندی Neu5Gc هستند با این مولکول، موجب ایجاد سرطان های خودبخوی در آن ها می شود. این مطالعه، پژوهشی در مورد مواد سرطان زا یا القا کننده های سرطانی مصنوعی نیست، بلکه بیشتر به دنبال بررسی نقش Neu5Gc به عنوان رابط مصرف گوشت قرمز و سرطان است. این محققین می گویند که این اولین باری است که ما مستقیما نشان داده ایم که شبیه سازی وضعیت دقیق در انسان(تغذیه با Neu5Gc غیر انسانی و القای آنتی بادی های Neu5Gc) موجب افزایش سرطان های خودبخودی در موش می شود.

این محققین مطالعه سیستمکی را روی مواد غذایی رایج انجام دادند. آن ها دریافتند که گوشت های قرمز غنی از Neu5Gc هستند که تایید می کند که غذاهای با منشا پستانداران مانند این، منبع اولیه Neu5Gc در رژیم غذایی انسانی هستند. این مولکول از نظر زیستی نیز در دسترس است که بدین معنی است که می تواند از طریق جریان خون در تمام بدن منتشر شود. پیش از این محققین نشان داده اند که Neu5Gc جانوری می تواند جذب بافت های انسانی می شود. در این مطالعه، آن ها براین باور بودند که مصرف گوشت قرمز می تواند موجب التهاب در سیستم ایمنی بدن شود که به طور ثابت آنتی بادیهایی را علیه Neu5Gc جانوری مصرفی تولید می کند(به عنوان یک مولکول خارجی). این التهاب مزمن موجب افزایش و پیشرفت تشکیل تومور می شود. برای تست این فرضیه، محققین موش هایی را برای شبیه سازی انسان که فاقد Neu5Gc به نوبه خود است ایجاد کردند وآنتی بادی هایی را نیز بر علیه این ماده تولید کردند. زمانی که این موش ها با Neu5Gc تغذیه شدند دچار التهاب سیستمیک شدند و تشکیل تومور به طور خودبخود تا پنج برابر افزایش یافت و Neu5Gc در تومورهای تجمع پیدا کرد.

این مطالعه می تواند ارتباط های بالقوه بین نصرف گوشت قرمز و بیمارهای ناشی از التهاب های مزمن مانند تصلب شرایین و دیابت نوع دو را نشان دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه