تاریخ انتشار: یکشنبه 14 دی 1393
سرنخ های ژنتیکی از یائسگی زودرس در زنان جوان

  سرنخ های ژنتیکی از یائسگی زودرس در زنان جوان

شش خانم جوان با اختلالاتی که یائسگی را تقلید می کند دارای تغییرات ژنی هستند که مانع از ترمیم آسیب DNA می شود. جهش هایی که در زنانی با نارسایی اولیه تخمدان اتفاق می افتد در ژن هایی اتفاق می افتد که در ترمیم DNA در سلول های تخمدان دخالت دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  در حالت طبیعی این سلول ها به سلول های تخمک تبدیل می شوند. این یافته ها می تواند در درک نارسایی اولیه تخمدان و پایه های ژنتیکی زمان بندی دقیق یائسگی در مراحل معمول زندگی زنان کمک کند.

با نارسایی اولیه تخمدان، تخمدان های خانم ها قبل از 40 سالگی(حتی گاهی در نوجوانی) از عملکرد طبیعی خود باز می مانند. این عارضه حدود یک درصد خانم هایی که در سن تولیدمثلی هستند را در ایالات متحده در برمی گیرد. همزمان با کاهش قدرت باروری در این خانم ها، استئوپورزیز و بیماری های قلبی نیز افزایش می یابند. تغییرات ژنتیکی که این محققین در این گروه از بیماران کشف کردند، مربوط به ژن هایی است که به ترمیم DNA در سلول های تخمک کمک می کنند و از خانواده MCM(minichromosome maintenance) هستند.  این اولین مطالعه ای است که از ارتباط نارسایی اولیه تخمدان با عدم توانایی ترمیم در DNA خبر می دهد. اغلب خانم ها با نارسایی اولیه تخمدان نمی دانند که چرا تخمک هایشان را از دست می دهند و قادر به بارداری و تولید مثل نیستند و این خیلی غم انگیز است! محققین در دانشگاه پیتزبورگ می گویند که یافته های ما نشان می دهد که ژنتیک ممکن است نقش قوی در نارسایی اولیه تخمدان داشته باشد و شاید بتوان روزی درمان هایی را برای به تاخیر انداختن یائسگی و بهینه کردن زندگی ارائه داد. برای یافتن این جهش ها، این تیم آنالیزهای ژنتیکی را روی نمونه های خونی و پوستی از اعضای سه خانواده خویشاوند انجام دادند که حداقل یکی از خانم ها در این خانواده ها مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان بود. آن ها دریافتند که زنان در دو تا از این خانواده ها دارای جهش در  ژن های خانواده MCM به نام MCM9 بودند و در خانواده سوم نیز یکی از خانم ها دارای جهش در MCM8 بود. هیچ کدام از مردان و هیچ کدام از زنان سالم این جهش ها را نداشتند. دکتر راجکویچ می گوید که به نظر می رسد MCM8 در تکوین اولیه تخمدان ها دخیل است و روی سنی که خانم ها به یائسگی می رسند نیز اثر می گذارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه