تاریخ انتشار: دوشنبه 22 دی 1393
امکان مدلسازی سیستم ایمنی بیماران پیش از پیوند سلول‌های بنیادی
دانشمندان با همکاری یک محقق ایرانی مطرح کردند؛

  امکان مدلسازی سیستم ایمنی بیماران پیش از پیوند سلول‌های بنیادی

دانشمندان با همکاری دکتر «مسعود منجیلی» محقق ایرانی در تحقیقات خود نشان دادند که امکان مدلسازی سیستم ایمنی برای پیش‌بینی شرایط آینده و ارتقای پیوند سلول‌های بنیادی وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان  با وجود تلاش پزشکان برای مطابقت دادن وضعیت بیمار نیازمند پیوند با اهداکننده‌ای که از لحاظ ژنتیکی، مشابه فرد باشد، اما همچنان پیش‌بینی این خطر که گیرنده پیوند سلول‌های بنیادی به بیماری کشنده «پیوند علیه میزبان» (GVHD) مبتلا می‌شود یا خیر تقریبا غیرممکن است.

بیماری کشنده پیوند علیه میزبان (GVHD) یک خطر جدید در پیوندهای سلولی از جمله پیوند سلول‌های بنیادی محسوب شده و در این شرایط سیستم ایمنی اهداکننده به بدن گیرنده پیوند سلولی حمله می‌کند.

این سوال مطرح می‌شود که آیا سیستم ایمنی مانند شرایط آب و هوایی قابل مدلسازی است و می‌توان باتوجه به شرایط قبلی، شرایط آینده سیستم ایمنی بدن در زمان دریافت پیوند سلول‌های بنیادی را پیش‌بینی کرد؟

محققان دانشگاه ویرجینیا کامنولث با همکاری دکتر «مسعود منجیلی» دانش‌آموخته دانشگاه تهران، در تحقیقات خود نشان دادند که امکان مدلسازی سیستم ایمنی از طریق استفاده از مدل‌های ریاضیاتی و نسل آینده توالی دی‌ان‌ای وجود دارد.

محققان با بررسی توالی ژنوم کامل 9 جفت اهداکننده- دریافت‌کننده (DRPs) پیوند سلول‌های بنیادی دریافتند که امکان پیش‌بینی سیستم ایمنی افراد در معرض خطر بیماری کشنده پیوند علیه میزبان (GVHD) وجود دارد.

به گزارش ایسنا این نتایج نشان می‌دهد، روشی که سیستم ایمنی بیمار پس از دریافت پیوند سلول‌های بنیادی خود را بازسازی می‌کند، می‌تواند وضعیت آینده و احتمال ابتلا به GVHD‌ را مشخص کند.

از این طریق می‌توان یک چارچوب نظری برای بررسی امکانپذیری پیوند سلول‌های بنیادی برای بیمارانی که اهداکننده مرتبط ندارند، در نظر گرفت.

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله Frontiers in Immunology منتشر شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه