تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 دی 1393
توسعه روشی پیشگامانه برای تعریف مراحل بازبرنامه ریزی سلول های بنیادی

  توسعه روشی پیشگامانه برای تعریف مراحل بازبرنامه ریزی سلول های بنیادی

در مطالعه جدید که به محققین دانسته های جدید در مورد تکوین سلول های بنیادی و نقش آن ها در ایجاد بیماری های ارائه می دهد، محققین در UCLA روشی را استفاده کرده اند که مراحل منحصربفردی که به موجب آن سلول های تخصص یافته به سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی می شوند ارائه می دهد را شناسایی می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سلول های بنیادی پرتوان القا شده از نظر توان تمایزی و خودنوزایی مشابه سلول های بنیادی جنینی هستند. این سلول های طب فرایندی به نام بازبرنامه ریزی از سلول های تمایز یافته ایجاد می شوند.

بازبرنامه ریزی فرایندی طولانی مدت با کارایی کم است به نحوی که تنها یک درصد از سلول های تمایز یافته اولیه(سلول پوستی یا خونی) با موفقیت تبدیل به iPSCها می شود. اما مراحل دقیقی که سلول طی فرایند بازبرنامه ریزی طی می کند به خوبی شناخته نشده است. سلول های iPS می توانند نقش بسیار مهمی در طب ترمیمی ایفا کنند. هم چنین از آن ها می توان برای ایجاد مدل های بیماری و تست کردن داروها یا درمان های جدید استفاده کرد. در این مطالعه این محققین برای درک بهتر فرایند بازبرنامه ریزی، با استفاده از آنالیزهای جزئیاتی لحظه به لحظه از فرایند بازبرنامه ریزی، نقشه ای راهنما از این فرایند ایجاد کرده اند. آن ها در این فرایند سلول  پوستی را به سلول iPS تبدیل کرده اند و سپس به مشاهده و آنالیز تغییرات روزانه یا لحظه لحظه در سطح یک سلول پرداخته اند. این اطلاعات مربوط به یک دوره دو هفته ای است. این تیم دریافته اند که تغییراتی که طی بازبرنامه ریزی در سلول اتفاق می افتد به روشی مرحله به مرحله و پشت سر هم است. مهم تر این که این مراحل در بین سیستم های بازبرنامه ریزی مختلف و سلول های مختلف، مشابه است. اینک با استفاده از این دستاورد آنچه به صورت مرحله به مرحله اتفاق می افتد را می توان مشاهده کرد و تعیین کرد. مطالعات پیشین به فرایند کلی بازبرنامه ریزی نگاه کرده بودند و هیچکدام به این که در سطح سلولی چه اتفاق می افتد(به صورت مرحله به مرحله) توجهی نداشته اند. این مطالعه نشان داده است که مراحل بازبرنامه ریزی به iPSCها از آن چه که ما انتظار داریم متفاوت است. آن ها دریافته اند که معکوس کردن روند تکوین جنینی به همین سادگی هم نیست. برخی از این مراحل طبق انتظار پیش می رود و برخی دیگر در مقابل تغییرات مقاومت نشان می دهند. این امر نشان می دهد که چرا سلول ها دوست ندارند که از فرم تمایزیافته شان تغییر کنند و به تغییر هویت مقاومت نشان می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه