تاریخ انتشار: دوشنبه 02 مرداد 1391
حفظ باروری در بیماران تحت شیمی درمانی

  حفظ باروری در بیماران تحت شیمی درمانی

شیمی درمانی یا رادیوتراپی به منظور درمان بیماری های بدخیم و یاغیر بدخیم اغلب باعث نارسایی گونادها(تخمدان و بیضه) شده و نازایی و ناباروری را سبب می شود.

امتیاز: Article Rating

دکتر ابوطالب صارمی متخصص زنان، زایمان و فوق تخصص نازایی در مقاله ای پیرامون حفظ باروری در خانم های تحت شیمی درمانی نوشت:

از آنجایی که از طریق assisted reproductive technology می توان به این نوع بیماران چه از نظر پیش گیری و چه درمان کمک کرد ولی با توجه به روند این اقدامات که می تواند از طریق تحریک تخمک گذاری باعث افزایش تولید استروژن شود و چه بسا با روند سرطان هایی که به استروژن وابسته هستند را تسریع نماید و نیاز به روش های دیگر جهت حفظ باروری خواهد بود.

روش های حفظ باروری: این روش ها به نوع سرطان و نحوه درمان ارتباط دارد. (شیمی درمانی یا رادیوتراپی) لذا پزشک متخصص اونکولژی با توجه به نوع روش درمانی باید بیمار را آگاه و راهنمایی نماید تا در حفظ باروری از روش های خاص استفاده گردد. این روش ها عبارتند از:

انجماد جنین: برای داشتن جنین باید به روش IVF که تقریبا به صورت روتین در مراکز نازایی انجام می گردد ابتدا از تخمک و اسپرم بدست آمده، جنین حاصل می گردد و سپس به روش خاص انجماد انجام می شود ولی این روش برای همه مفید نخواهد بود مانند کسانی که ازدواج نکرده اند و یا وقت کافی(معمولا سه هفته) برای شروع برنامه IVF ندارند.

انجماد تخمک: در کسانی که ازدواج نکرده اند می تواند راه حل مناسبی باشد ولی در مقایسه با انجماد اسپرم و جنین، انجماد تخمک راحت نیست و درصد موفقیت آن نیز قابل بحث است.

انجماد بافت تخمدانی: این روش در کسانی که ازدواج نکرده اند و تومور تخمدانی ندارند به کار می رود و نیاز به زمان ندارد و قبل از شیمی درمانی می توان از طریق لاپاراسکوپی از تخمدان بافت برداشت کرد و طبق روش خاص منجمد و نگهداری کرد.

Egg Donation (اهداء تخمک): در مواردی که اقدام به انجماد تخمک یا جنین قبل از شیمی درمانی نشده باشد، عملا نارسایی تخمدان به وجود خواهد آمد در این بیماران روش اهداء تخمک می توانند کمک کننده باشد.

رحم اجاره ای(surrogacy) : در بیمارانی که به علت سرطان رحم تحت عمل هیستروکتومی قرار می گیرند ولی تخمدان ها باقی ماند می توان انجماد جنین و یا تخمک انجام داد و بعدها از رحم شخص دیگری برای رشد این جنین استفاده کرد.

حفظ باروری در مردان : از طریق انجامد اسپرم یا بافت بیضه ای که قدرت اسپرم سازی دارد قبل از شیمی درمانی می توان قدرت باروری مردان این بیماران را حفظ کرد.

فرزند خواندگی: این روش در مواردی که بیمار نخواهد و یا نتواند از راه حل های بالا استفاده کند، می تواند کمک کننده باشد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه