تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 بهمن 1393
مراحل آزمایشی درمان سه بیماری با استفاده از سلولهای بنیادی در مشهد

  مراحل آزمایشی درمان سه بیماری با استفاده از سلولهای بنیادی در مشهد

معاون پژوهشی و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از اجرای مراحل آزمایشی درمان سه بیماری با استفاده از سلولهای بنیادی توسط این نهاد خبر داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر حمیدرضا بیدخوری افزود: هم اکنون مراحل آزمایشی درمان بیماریهای 'لک و پیس، نارسایی کلیه و ام .اس' از طریق سلولهای بنیادی با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

وی طرح آزمایشی درمان بیماری 'لک و پیس' با استفاده از سلولهای بنیادی را منحصر به پژوهشکده رویان برای اولین بار در جهان دانست که توسط جهاد دانشگاهی خراسان رضوی انجام می شود.

وی ادامه داد: لک و پیس یک بیماری پوستی است که در اصطلاح عموم به آن 'پیسی' گفته می شود و به دلیل اختلال در فعالیت رنگ دانه های پوست ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: طرح کاربرد سلولهای بنیادی در درمان بیماری 'لک و پیس' با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال 1390 آغاز شده و هم اکنون مرحله کار آزمایی بالینی این طرح پایان یافته و به مرحله کلینیکی رسیده است.

بیدخوری اظهار کرد: موفقیت روش های دارویی و متداول برای درمان لک و پیس تاکنون بین 30 تا 40 درصد بوده است اما موفقیت درمان این بیماری توسط سلولهای بنیادی تا بیش از 60 درصد موارد پیش بینی می شود.

به گزارش ایرنا معاون پژوهشی و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در ادامه طرح غنی سازی بافت چربی و کشت سلولهای بنیادی بدین طریق را از دیگر پژوهش های این نهاد ذکر کرد.

به گفته وی، هم اکنون مهم ترین منابع سلولهای بنیادی خون بند ناف و مغز استخوان هستند که در این پژوهش بدنبال کشت سلولهای بنیادی از بافت چربی هستیم .

وی خاطر نشان کرد: دریافت سلولهای بنیادی از مغز استخوان کار تهاجمی دردناکی است، اما تهیه این سلولهای از بافت چربی بسیار راحت تر است. 

سلولهای بنیادی، یاخته هایی با توانایی تقسیم بسیار هستند که از آنها می توان در تولید یاخته ها و بافت های مختلف استفاده کرد. 

سلولهای بنیادی برای درمان بیماری ها،ترمیم و نوسازی بافت ها کاربرد دارند. 

مغز استخوان، بند ناف، پالپ دندان و بعضی بافت های چربی منابع اصلی سلولهای بنیادی در بدن هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه