تاریخ انتشار: یکشنبه 12 بهمن 1393
۱۰۰ میلیارد سلول مغزی در ۵ ماهگی جنین کامل می‌شود
فوق تخصص مغز و اعصاب:

  ۱۰۰ میلیارد سلول مغزی در ۵ ماهگی جنین کامل می‌شود

یکی فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: ناهنجاری‌هایی مانند شکاف کام یا لب‌شکری، مشکلاتی در ستون فقرات و کم شدن قوای ذهنی جنین نتیجه صرع مقاوم به درمان مادر است و مصرف داروهای آن است.
امتیاز: Article Rating

کوروش قره‌گزلو در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره بارداری زنانی که دچار صرع مقاوم به درمان هستند، اظهار داشت: صرع مقاوم به درمان صرعی است که با وجود استفاده بیش از 2 داروی مناسب هنوز کنترل نشده است و احتمال بروز یک تا 2 هفته تشنجی در ماه وجود دارد.

وی افزود: این فرد به طور ذاتی نیازمند استفاده از داروهای متنوعی است. بروز حملات تشنجی در دوران بارداری برای وی خطرناک خواهد بود ونیاز به مراقبت بیشتری را می‌طلبد.

*‌افزایش احتمال ضربه به جنین

این فوق تخصص مغز و اعصاب با تأکید بر لزوم مراقبت در دوران بارداری برای زنانی که به صرع مقاوم به درمان مبتلا هستند، تصریح کرد: مادرانی که به این نوع صرع مبتلا هستند باید بدانند که این اختلال احتمال ضربه به جنین را افزایش می‌دهد بنابراین عوارض ناشی از مصرف دارو و تشنج در دوران بارداری عوارضی برای جنین ایجاد می‌کند که متأسفانه ممکن است موجب بروز فاجعه شود.

* لب‌شکری و کم شدن قوای ذهنی جنین پیامد صرع مقاوم به درمان مادر

قره‌گزلو گفت: ناهنجاری‌هایی مانند شکاف کام یا لب‌شکری، مشکلاتی در ستون فقرات و کم شدن قوای ذهنی جنین نتیجه صرع مقاوم به درمان مادر است بنابراین زنانی که مبتلا به این نوع صرع هستند و داروهایی مصرف می‌کنند که نتایج خوبی بر جنین ندارد بهتر است تحت نظر متخصصان زنان و مغز و اعصاب باشند.

* صرع مقاوم به درمان مادر موجب کمبود اکسیژن جنین می‌شود

وی ادامه داد: تشنج مادر می‌تواند موجب ایسکمی و عدم خونرسانی به مغز او شود، از طرفی خونرسانی به جنین از طریق جفت نیز دچار مشکل می‌شود در نتیجه جنین با کمبود اکسیژن مواجه می‌شود که در نهایت موجب بروز صدمات مغزی جبران‌ناپذیر خواهد شد.

قره‌گزلو افزود: 100 میلیارد سلول مغزی در 5 ماهگی جنین کامل می‌شود بنابراین این سلول‌ها 4 ماه پیش از تولد کامل می‌شوند.

* نقش ضربه‌های تولد بر ابتلا به صرع نوزاد

این فوق تخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: زمینه ژنتیکی برای ابتلا به صرع و نارسایی اکسیژن موقع زایمان می‌تواند موجب عقب‌ماندگی نوزاد شود.

وی خاطر نشان کرد: فرد برای بروز حملات تشنجی و صرع نیاز به استعدادی ژنتیکی دارد که ضربه به مغز جزو این فرآیندها است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه