تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 مرداد 1391
پیشرفت علم، درمان قطعی با سلول های بنیادی را امیدوار کننده تر کرده است
عضو انجمن سکته مغزی ایران:

  پیشرفت علم، درمان قطعی با سلول های بنیادی را امیدوار کننده تر کرده است

عضو انجمن سکته مغزی ایران گفت: در خارج از کشور بررسی های محدودی بر روی بعضی از بیماری ها ازجمله سکته مغزی ، ام اس، پارکیسنون و همچنین فلج مغزی انجام شده اما نتایج و نمونه ها هنوز به اندازه ای نیست که بتوان از آن نتایج قطعی گرفت.

امتیاز: Article Rating

دکتر فرامرز امیری متخصص مغز و اعصاب و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با بنیان اظهار داشت: در حال حاضر وارد فاز درمان انسانی بیماران مبتلا به ام اس به کمک سلول های بنیادی شده ایم و تعدادی بیماری به صورت آزمایشی تحت درمان قرار گرفته اند اما تا حصول نتیجه قطعی باید صبر کرد و منتظر نتایج نهایی شد.

وی افزود: با توجه به افزایش سن هرم جامعه و افزایش طول عمر جمعیت کشور، به مرور با جامعه مسن تر از گذشته رو به رو خواهیم بود که این جامعه مسن تر، عوارض خاص خود را دارد یعنی بیماری هایی که در گذشته کمتر و شیوع آن کمتر بود، امرزوه بیشتر و با شیوع بیشتر دیده می شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه پیشرفت های اخیر نشان داده برخی بیماری ها که تا کنون لاعلاج عنوان می شد الان حداقل مکانیزم های مسبب آن شناخته شده است گفت: به نظر می رسد راهکارهای درمانی آن را نیز از نظر تئوری بدانیم.

وی با اشاره به اینکه برخی بیماری ها در جامعه ما شایع است که عمده آن در زمینه بیماری های مغز و اعصاب است تصریح کرد: ازجمله بیماری های عصبی عضلانی، بیماری های سکته مغزی، گروه ام اس، اختلالات حافظه از جمله آلزایمر و بیماری های حرکتی مثل پارکینسون را باید نام برد که به نظر می رسد یکی از روش های جدید درمان که حداقل در بررسی های آزمایشگاهی سلامتی و ایمنی آن صادر شده و روی اثر بخشی آن هنوز بحث است و موافقین و مخالفینی برای آن وجود دارد ، کاربرد سلول های بنیادی در این بیماری ها است.

دکتر امیری همچنین بیان داشت: در خارج از کشور بررسی های محدودی بر روی بعضی از بیماری ها ازجمله سکته مغزی ، ام اس، پارکیسنون و همچنین فلج مغزی انجام شده اما نتایج و نمونه ها هنوز به اندازه ای نیست که بتوان از آن نتایج قطعی گرفت.

این عضو انجمن سکته مغزی ایران ادامه داد: از گذشته در حدود سی سال پیش کاربرد سلول بنیادی نه به روش فعلی بلکه به روش های ساده تر و اولیه تری در بیماری های مغز و اعصاب مثل پارکینسون به کار گرفته شد اما نتایج خیلی امیدوار کننده نبود و کنار گذاشته شد چون سلول های تزریق شده از سلول های حیوانی بودند نه از مدل های انسانی اما امروزه با روش های پیشرفته ای که برای فرآوری سلول های بنیادی به ویژه از خود فرد وجود دارد، می شود با خلوص بسیار بالا و بدون هیچگونه عارضه اضافه (ایجاد عفونت در سلول  یا مسائل جانبی) سلول های بنیادی را در بعضی از این بیماری ها به کار برد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این نکته که از سال های قبل کمیته ای از سوی انجمن مغز و اعصاب رویان تشکیل شده و هدف اصلی آن بررسی راهکارهای اصلی و دقیق تزریق سلول های بنیادی در این بیماران است گفت: در کار گروه های مختلفی در حال پیگیری نتایج تزریق سلول های بینادی هستیم و بررسی های حیوانی درحال انجام در برخی موارد هم تزریق ها در بیماران انسانی در حال انجام است اما برای گرفتن نتیجه که آیا این روش موثر بوده یا نه خیلی زود است .

وی در عین حال گفت: امیدواریم درمان قطعی برای بیماری های لاعلاج به کمک سلول های بنیادی حاصل شود.

دکتر امیری درباره زمان اعلام نتایج اقدامات آزمایشگاهی در زمینه سلول های بنیادی گفت: گذشت زمان مشخص می کند درمانی که به عنوان راهکار جدید به کار گرفته شده آیا می تواند موثر باشد یا خیر لذا  بهترین کار صبر کردن است تا نتایج اولیه و بررسی ها آماده شود و  بعدا درباره اثربخشی آن صحبت شود.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 16 بهمن,1391

حکیمه عربی

سلام از شما خواهش می کنم اگر درمان تازه ای در مورد سکته مغزی پیدا کردین به خاطر خدا منم باخبر کنید ممنون

چهارشنبه, 11 مرداد,1391

hamid zarandouz

با تشکر فراوان وبا ارزوی عاقبت بخیری خدمت شما دانشمندان عزیز.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه