تاریخ انتشار: جمعه 24 بهمن 1393
بهبود تشکیل استخوان در نوزادانی با بیماری های استخوانی نادر، بعد از سلول درمانی

  بهبود تشکیل استخوان در نوزادانی با بیماری های استخوانی نادر، بعد از سلول درمانی

تیمی از محققین ژاپنی از پیوند مغز استخوان برای درمان هیپوفسفاتازیا(HPP) استفاده کرده اند. در این مطالعه، محققین از پیوند مغز استخوان در ترکیب با پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی برای درمان دو نوزاد مبتلا به هیپوفسفاتازیا استفاده کردند. اهدا کنندگان این سلول های بنیادی مزانشیمی یکی از والدین نوزادن بودند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، هیپوفسفاتازیا یک بیماری استخوانی ژنتیکی و نادر اغلب کشنده است که روی نوزادان اثر می گذارد و اغلب درمانی ندارد.  این بیماری به دلیل جهش در ژن ALPL اتفاق می افتد و آلکالین فسافاتاز را کد می کند. بیمارانی با هیپوفسفاتازیای شدید دچار اختلالات استخوانی و سطوح بسیار پایین فعالیت آلکالین فسفاتاز هستند. این آنزیم برای معدنی شدن استخوان ضروری است. این بیماری دارای اشکال ملایم و شدیدی است که هیپوفسفاتازیای شدید مانع از معدنی شدن استخوان طی دوره قبل از تولد می شود. این بیماری بعد از تولد هم می تواند اتفاق بیافتد که عموما قبل از این است که نوزاد به شش ماهگی برسد و اغلب این نوزدان به سن شش ماهگی هم نمی رسند. در اشکال ملایم این بیماری، ممکن است نوزادان به سنین جوانی هم برسند. سلول های بنیادی مزانشیمی موجود در مغز استخوان و سایر بافت ها، دارای پتانسیل خودنوزایی هستند و بنابراین بعد از پیوند می تواند به انواع سلول ها مانند استخوان و غضروف تمایز یابند. در این مطالعه محققین چندین بار سلول های بنیادی مزانشیمی را بعد از پیوند مغز استخوان، چندین بار با این نوزادان بیمار تزریق کردند. این امر می تواند عوارض جانبی ناشی از پیوند مغز استخوان را مهار کند. بعد از این که هر نوزاد متحمل پیوند مغز استخوان شد، یکی از نوزادان چهار بار و نوزاد دیگر 9بار پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی را دریافت کرد. مطالعات پیشین نشان داد که پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی قبل از پیوند مغز استخوان بی تاثیر است. محققین گزارش دادند که دو نوزاد که پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی مزانشیمی را به طور هم زمان دریافت کردند، نه تنها معدنی شدن استخوان شان بلکه توده عضلانی، عملکرد تنفسی و تکوین ذهنی شان نیز بهبود یافت. هر دو این کودکان تا سن سه سالگی زنده ماندند. اطلاعات این مطالعه پیشنهاد می کند که پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی آلوژن و پیوند مغز استخوان ممکن است درمانی مطمئن و موثر برای بیمارانی با هیپوفسفاتازیای شدید باشد. البته تاثیر بلند مدت آن نیازمند مطالعات بیشتر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 12 مرداد,1394

پزشک مشاور

گل پسند@: <br />باسلام <br />تمامی این علائم ذکرشده دروضعیت جسمانی فرزندتان مربوط به کمبود کلسیم است که بااحتمال خیلی زیادی مربوط به همین بیماری هیپوفسفاتازیا است که به خاطرنقص ژنتیکی این آنزیم بافت استخوان قادر به ساخت به استحکام و معدنی شدن نیست،امروزه درمان خاصی برای این بیماری وجود نداردوتنها طرح های تحقیقاتی که دراین زمینه کارمی شودژن درمانی برای جایگزین کردن ژن انزیم باژن سالم است ولی هنوز به درمان نرسیده زیرا ژن درمانی این بیماری تنها باتشخیص به موقع این بیماری با دیدن استخوان های دفرمه شده دردوران جنینی قابلیت درمانی دارد.

یکشنبه, 11 مرداد,1394

گل پسند

باسلام وخسته نباشید دختر هفده ساله ای دارم که پس از تولد وپس از آزمایشات گوناگون ومراجعه به بیشتر دکترها آخرین تشخیصی که دادند آرتروگریپوز وبعد هیپوفسفاتازیا بودبدین جهت که آلکالاین فسفات بدنش پایین بودوکلسیم دفع میکرد دستهاوپاهایش دفرمه بود واز هردو مچ پا عمل کلافوت شدوازیک ران پاکه صاف نمیشد وگفتندتاندوم پا درگیر است عمل شدکه خدا راشکر به راحتی راه میرود منتها چه ازنظردندانهای شیری وچه از نظر دندانهای اصلی دچار مشکل شد وخیلی زوددندانهای پیشش ریخت وقدش تقریبأ137میباشدکه خودش بیشتر از کوتاهی قدش درعذاب است اما من علائم این بیماریها رامطالعه کردم بابیماری دخترم تناقض داشت وحالامیخواهم اول بدانم مطمئنأبیماریش چیه؟دوم آیاراه معالجه دارد؟چون حتی دندانهایش ایمپلنت هم نمیشود. ازشما متشکرم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه