تاریخ انتشار: یکشنبه 26 بهمن 1393
محققین جمعیت جدیدی از سلول هایT تنظیم کننده را شناسایی کرده اند

کشف های جدید درک ما را نسبت به علل آسم آلرژیک بهبود ببخشد و ممکن است به عنوان یک مارکر تشخیصی اولیه کمک کند.

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، زمانی که سطوح موکوسی در ریه افراد سالم در تماس با مواد آلرژیک قرار می گیرد، سلول های T تنظیمی که آن ها را تحت عنوان سلول های Treg نیز می شناسند، فعال می شوند. این سلول ها قادرند به طور فعال مانع از ایجاد آلرژی شوند. با این حال، اگر این مکانیسم نظارتی موجب اختلال در سلول های سیستم ایمنی شود، این سیستم به مواد مضری که وارد بدن می شوند حمله کرده و در نهایت منجر به ایجاد بیماری های آتوپیکی مانند آسم آلرژیک می شود. در جوامع غربی، آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در کودکان کمتر از 15سال است. در این مطالعه محققین جمعیتی از سلول های Treg را شناسایی کرده اند که نقش تصمیم گیرنده ای را در تکوین و توسعه آسم آلرژیک ایفا می کند. آن ها به این نتیجه رسیده اند که افزایش سطح این سلول های Treg می تواند به عنوان یک مارکر تشخیصی برای مستعد بودن به بیماری های آلرژیک عمل کند. این محققین نشان دادند که زیر جمعیتی از این سلول های Treg که آن ها شناسایی کردند، می تواند به وسیله مولکولی به نام ILT3 تشخیص داده شوند. این پروتئین می تواند به عنوان ترمزی برای غیرفعالسازی عملکرد اصلی سلول های Treg عمل کند که مانع از واکنش های ایمنی شدید می شود. این اولین بار است که محققین جمعیتی از سلول های T تنظیمی را شناسایی کرده اند که توانایی سرکوب واکنش های ایمونولوژیک را دارند. علاوه براین، آن ها کشف کرده اند که تکوین ILT3 در سلول های Treg به وسیله پروتئین کیناز CK2 تنظیم می شود. به طور کلی، پروتئین کینازها عمدتا مسئول انتقال سیگنال های خارج سلولی به درون سلول هستند. آن ها نشان داده اند که این جمعیت سلولی قابلیت دستکاری هم دارند و این به درک بهتر چگونگی ایجاد آسم آلرژیک و تشخیص زودهنگام آن کمک می کند.