تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 بهمن 1393
پاسخ به مطالعاتی که ادعا دارند که خطر سرطان، نوعی خوش شانسی است!

  پاسخ به مطالعاتی که ادعا دارند که خطر سرطان، نوعی خوش شانسی است!

ماه گذشته مطالعه در مجله science به چاپ رسید که در آن نویسندگان به یک ادعای جالب پرداختند: دو- سوم تفاوت های موجود بین خطر سرطان ها در بافت های مختلف می تواند به موتاسیون های تصادفی که آن ها را بدشانسی می نامند نسبت داده شود این بدین معنی است که دو دلیل عمده دیگر سرطان یعنی وراثت و محیط تنهای مسئول یک سوم این تفاوت ها هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققینی برجسته در زمینه سرطان و سرطان شناسی نامه ای را به این مجله نوشته اند و برخی نکات را یادآور شده اند که از جمله آن ها این است که ممکن است با توجه به مطلب بالا مردم نسبت به علل محیطی و ژنتیکی سرطان بی تفاوت شوند. و آن را امری جبری بدانند.

پایه این ادعای نویسندگان چیست؟

رابطه آماری جالبی بین نرخ تقسیم سلول های بنیادی و تعداد موتاسیون هایی که طی دوره تکثیری سلول های بنیادی اتفاق می افتد وجود دارد. اما آن ها نتایج شان را با اشاره به یک رابطه تصادفی بین تقسیم سلولی و نرخ سرطان ها تفسیر کردند. شواهد بیشتر نشان داد که نرخ تقسیم سلولی و اشتباهات ژنتیکی به سادگی و شانسی نیست و می تواند به وسیله فاکتورهای بیرونی مانند چاقی، آلودگی، عفونت و التهاب تحت تاثیر قرار بگیرد.

برخی از نتایج قابل ایراد کدام هستند؟

 برخی از یافته ها به راحتی شواهدی را در مورد سرطان ارائه نمی دهند. برای مثال، نویسندگان می گویند که R – tumour، برخی انواع سرطان ها هستند که  مهار آن ها غیر محتمل است. برخی محققین ارتباط قوی را بین ریسک فاکتورهای قابل مدیفه کردن و وقوع برخی سرطان ها یافته اند. به عنوان مثال تنباکو و الکل با سرطان های مری و سر و گردن  ارتباط دارد و یا مواد رادیواکتیو با سرطان ریه و اشعه فرا بنفش با ملانوما مرتبط است.  نویسندگان این مقاله دو سرطان مهم تخمدان و سینه را لحاظ نکرده اند و از طرفی به نظر می رسد که در نتایج شان  تاحدی مبالغه کرده اند.

چه شواهدی وجود دارد که شما را بر آن داشته است که بگویید محیط نقش مهمی روی سرطان دارد؟

محققین نشان داده اند که تنوع در نرخ وقوع سرطان برای انواع سرطان های R-tumour با جایی که افراد زندگی می کنند مرتبط است. هم چنین آن ها نشان دادند که نرخ سرطان طی زمان تغییر می کند، که اگر دلیل آن ها موتاسیون های تصادفی باشد این نتایج قابل بحث است.

با توجه به این باور، آیا دیگر ضرورتی وجود ندارد که ما برخی فعالیت ها را برای کاهش خطر سرطان انجام دهیم؟

معلوم است که این گونه نیست و برخی از فعالیت ها مانند  عدم مصرف سیگار، حفظ وزن طبیعی، فعالیت مناسب و تغذیه سالم  می تواند خطر سرطان را کاهش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه