تاریخ انتشار: شنبه 02 اسفند 1393
ایجاد سلول های قلبی نجات بخش در آزمایشگاه به وسیله محققین ایرانی

  ایجاد سلول های قلبی نجات بخش در آزمایشگاه به وسیله محققین ایرانی

گروهی از محققین در دانشگاه Simon Fraser چندین سلول قلبی ضربان دار را در پتری دیش های آزمایشگاهی کشت داده اند که می تواند روزی زندگی بیمارانی با بی نظمی های قلبی را نجات داده یا بهبود ببخشد. موتاسیون های ژنتیکی وجود دارد که می تواند منجر به ضربان ناهماهنگ قلبی شده و در نتیجه کشنده باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، الهام افشین منش و صنم شفاعت طلب دو دانشجویی هستند که در آزمایشگاه فیزیولوژی قلبی این دانشگاه توانسته اند سلول های قلبی یا همان کاردیومیوسیت هایی را تولید کنند که دارای ضربان یکدستی هستند. این سلول ها از پوست بیمارانی با آریتمی قلبی تولید شده اند. از آن جایی که سلول های قلبی ضربان دار، ژنوم مشابه ای با بیماران دارند، این سلول های می توانند بیماری های فرد را نیز تقلید کنند که این امر به محققین اجازه می دهد تا داروها و اختراعات جدید را روی این بیماران تست کنند. همان طور که گفته شد این مطالعه برای ایجاد کاردیومیوسیت های آزمایشگاهی و تست داروها به ویژه در مورد افرادی با بیماری های قلبی ارثی مفید است. این مطالعه جدید و پیچیده است و آن ها به دنبال بهینه سازی روش هایی هستند که به موجب آن بتوانند سلول های خونی بیمار را به سلول های بنیادی پرتوان القاشده بازبرنامه ریزی کنند که خود قابلیت تبدیل به هر سلولی را دارد. آن ها پیش از این توانسته اند سلول های پوست را به سلول های بنیادی پرتوان القا شده تبدیل کنند اما آن ها ترجیح می دهند که این کار را با سلول های خونی انجام دهند زیرا این امر هم کارایی بالاتری دارد و هم این که دیگر نیازی به استفاده از بیوپسی های تهاجمی پوست نیست.

افشین منش می گوید: زمانی که ما سلول های خونی و پوستی را به سلول های بنیادی تبدیل کردیم، همه آن ها توانایی تمایز به سلول های قلبی را نداشتند و ما به دنبال مارکرهایی هستیم که نشان دهد کدام یک از این سلول ها می تواند کاندیدای بهتری برای تبدیل شدن به سلول های قلبی باشد. این محققین امیدوار هستند که در ماه های اینده از این سلول های قلبی ضربان دار در شرایط بالینی استفاده کنند تا بتوانند کارایی آن ها را ارزیابی کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه