تاریخ انتشار: دوشنبه 04 اسفند 1393
تغییر ساختار سلول های بنیادی ممکن است به مبارزه با چاقی کمک کند

  تغییر ساختار سلول های بنیادی ممکن است به مبارزه با چاقی کمک کند

مطالعه اخیر نشان داده است که شرایط زیادی مانند بیماری کلیوی، نابینایی، مشکلات استخوانی و چاقی می تواند ناشی از نقص در مژه های اولیه باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه ای صورت گرفته در دانشگاه Queen Mary لندن نشان داده است که تغییر اندکی در طول مژه های اولیه( زوائد مو مانند کوچک که روی اغلب سلول ها وجود دارند)، تولید سلول های چربی از سلول های بنیادی انسانی مشتق از مغز استخوان بالغ را مهار می کند. بخشی از فرایند که در آن کالری ها به چربی تبدیل می شوند آدیپوژنز نام دارد که طی آن سلول های بنیادی به سلول های چربی تبدیل می شوند. محققین نشان داده اند که طی این فرایند طول مژه های اولیه افزایش می یابد که همراه با حرکت پروتئین های خاصی بدرون مژه ها است. علاوه براین، محققین با استفاده از دستکاری های ژنتیکی و محدود کردن طویل شدن مژه ها در سلول های بنیادی توانستند مانع از تشکیل سلول های چربی جدید شوند.

مطالعه اخیر نشان داده است که شرایط زیادی مانند بیماری کلیوی، نابینایی، مشکلات استخوانی و چاقی می تواند ناشی از نقص در مژه های اولیه باشد. این محققین می گویند: این اولین بار است که نشان داده می شود که تغییرات ناچیزی در ساختار مژه های اولیه می توان روی تمایز سلول های بنیادی به چربی اثر بگذارد. از آن جایی که طول مژه های اولیه می تواند تحت تاثیر فاکتور های زیادی مانند داروها، التهاب و حتی نیروهای مکانیکی قرار بگیرد، این مطالعه دیدگاه های جدیدی در مورد تنظیم تشکیل سلول های چربی و چاقی ارائه می دهد. این مطالعه به نوع جدیدی از درمان به نام مژه درمانی یا cilia therapy اشاره دارد که با دستکاری مژه های اولیه ممکن است در آینده ای نزدیک برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها مانند چاقی، سرطان، التهاب و آرتریت مورد استفاده قرار بگیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه