تاریخ انتشار: پنجشنبه 05 مرداد 1391
تولید استخوان های جدید با ژن درمانی

  تولید استخوان های جدید با ژن درمانی

دانشمندان با استفاده از ژن درمانی توانسته است شیوه نوینی برای تولید بافت استخوانی واقعی ارایه كنند.
 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دیلی میل نوشت: محققان كالج رویال در ایرلند روشی برای ترمیم استخوانها با استفاده از گرافت استخوانی مصنوعی ابداع كرده اند كه در تركیب با ژن درمانی می تواند بافت استخوانی واقعی را تقلید كند و استخوان را در بیمارانی كه بخش عمده ای از استخوانشان را به خاطر بیماری یا تروما از دست داده اند ، دوباره تولید كند.

محققان یك ماده داربستی ابتكاری ارایه كرده اند كه در آن از كلاژن و ذرات نانویی هیدروكسی آپاتیت استفاده شده است . این داربست به عنوان پلت فورمی برای جذب سلول های خود بدن و ترمیم استخوان با استفاده از ژن درمانی در مناطق آسیب دیده عمل می كند.

در این شیوه سلول ها به تولید بیش از اندازه پروتئین استخوان ساز موسوم به BMP و رشد دوباره بافت استخوانی سالم تحریك می شود.

این روش قابلیت استفاده برای تولید دوباره بافت را در دیگر بخشهای بدن را دارد.

پروفسور 'فرگال او برین' مجری این طرح گفت: پیش از این، موفقیت گرافت های مصنوعی استخوان در رشد استخوان های جدید با ماده داربستی تحریك شده و پروتئین های استخوان ساز اثبات شده بود.

به گزارش ایرنا، استفاده از این پروتئین ها در حال حاضر برای ترمیم استخوان در انسان به صورت بالینی تایید شده است. اما نگرانی هایی نیز وجود دارد زیرا دوزهای زیاد مورد نیاز از این پروتئین در درمان های بالینی می تواند عوارض جانبی مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان را برای بیمار در پی داشته باشد.

دیگر شیوه های ژن درمانی موجود از روش های ویروسی استفاده می كنند كه آنها نیز بی خطر نیستند.

به گفته این محققان با تحریك بدن به این كه خودش پروتئین های استخوان ساز را با استفاده از روش های غیر ویروسی تولید كنند، می توان از بروز این عوارض جانبی منفی پیشگیری كرد .

نتایج این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه