تاریخ انتشار: شنبه 07 مرداد 1391
کشف عملکرد کلیدی پروتئین بتا کاتنین در تولید سلول های بنیادی خونساز

  کشف عملکرد کلیدی پروتئین بتا کاتنین در تولید سلول های بنیادی خونساز

پروتئین بتا کاتنین نقش اساسی در سلول هایی دارد که برخی از انواع لوسمی ها را ایجاد می کنند. این تقارن بین سلول های بنیادی طبیعی و سرطانی خون به ما ثابت می کند که مسیرهای مولکولی تنظیم هر دو یکسان هستند.
 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medical research ،  محققان موسسه تحقیقات پزشکی بیمارستان دل مار (IMIM)، عملکرد پروتئين β-catenin را در تولید سلول های بنیادی خون رمزگشایی کردند. این سلول های بنیادی که هماتوپویتیک نیز نامیده می شود ، منبعی را برای پیوند تشکیل می دهد که در درمان انواع مختلف سرطان های خون مورد استفاده قرار می گیرند. این نتایج به دست آمده درهایی را برای تولید این سلول های بنیادی در آزمایشگاه باز کرده و در نتیجه به بهبود کیفیت و کمیت این اعمال جراحی کمک می کند. این به بیماران بدون اهداکننده سازگار نیز اجازه می دهد تا ازمزایای این کشف درآینده بهره مند شوند.
این مطالعه که به طور مشترک با مرکز پزشکی سلول های بنیادی اراسموس روتردام انجام شده و در مجله Experimental Medicine به چاپ رسیده است، زنجیره ای از واکنش های مولکولی را که دربرخی از سلول های جنینی تولید می شوند و آنهایی را که در ایجاد سلول های بنیادی هماتوپویتیک نقش دارند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
دکتر Anna Bigas رئیس مرکز سلول های بنیادی IMIM و رهبراین مطالعه توضیح می دهد که مطالعه ما به رمزگشایی کدی که باعث تبدیل سلول های پیش سازموجود درجنین به سلول های بنیادی هماتوپویتیکی می شوند کمک کرده است. به منظور این هدف، پروتئين β-catenin باید با یک دوز خاص فعال شود.
دکتر Bigas گفت: این پروتئین همچنین نقش اساسی در سلول هایی دارد که برخی از انواع لوسمی ها را ایجاد وحفظ می کنند. این تقارن بین سلول های بنیادی طبیعی و سرطانی خون به ما ثابت می کند که مسیرهای مولکولی تنظیم هر دو یکسان هستند. به همین دلیل، این مطالعه به درک ما از منشا این بیماری ها کمک خواهد کرد.
علاوه  براین سلول های بنیادی جنینی، هر یک از ارگان های بدن ما دارای نوع دیگری از سلول های بنیادی هستند که توانایی ترمیم سلول های بافت ها را دارند. با این حال، آنها تنها در مرحله جنینی تشکیل شده و برای بقیه زندگی ما حفظ می شوند. سلول های بنیادی هماتوپویتیک بخشی از خون بوده و زمانی که پیوند می شوند همه انواع سلول های این بافت را ایجاد می کنند.
در حال حاضر، پیوند این سلول ها به دردسترس بودن اهدا کنندگان سازگار وابسته است. با این حال، هنوز درصد بالایی از بیماران مبتلا بدون هیچ اهداکننده ای سازگار با آنها وجود دارد بنابراین، این روش برای آنها قابل ارائه نیست. نتایج حاصل از این مقاله ، پایه ای را برای آینده این بیماران ایجاد خواهد کرد بطوریکه آنها خواهند توانست از سلول های بنیادی هماتوپویتیکی ایجاد شده از یک منبع آزمایشگاهی بهره مند شوند.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه