تاریخ انتشار: جمعه 29 اسفند 1393
دو نسخه از ژن Oct4 در یک لحظه حیاتی در فرایند تمایز در سلول های بنیادی جنینی جفت می شوند

  دو نسخه از ژن Oct4 در یک لحظه حیاتی در فرایند تمایز در سلول های بنیادی جنینی جفت می شوند

دو نسخه ژن Oct4 زمانی که سلول های بنیادی جنینی شروع به تمایز به سلول های خاصی می کنند، به طور فیزیکی در کنار یکدیگر قرار می گیرند(جفت می شوند).
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، ما و سایر پستانداران از هر ژن دو نسخه را دارا هستیم که هر کدام از یک والد می آید. تصور می شود که هر نسخه یا آلل به طور فیزیکی در هسته سلول از نسخه دیگر جدا است اما مطالعه جدید نشان می دهد که آلل ها در سلول های پستانداران به صورت جفت هستند. جالب این که، جفت شدن حداقل یک مجموعه از آلل ها، همزمان با زمانی بحرانی در زندگی سلول های بنیادی مشاهده شده است: زمانی که این سلول ها متعهد می شوند که به سلول های خاصی تبدیل شوند. این فرایند را تمایز می نامند.

مطالعه ای در CSHL نشان داد که دو آلل Oct4 به طور تصادفی و در مکان و هر زمانی جفت نمی شوند بلکه در زمانی از تکوینکه سلول های بنیادی شروع به بلوغ به نوع خاصی از سلول ها می کنند، این اتفاق می افتد. ژن Oct4، یک ژن مهم برای سلول های بنیادی جنینی است. این محققین می گویند که ما صدها سلول را مورد ارزیابی قرار دادیم و یافته های جالب و غیر قابل انتظاری را به دست آوردیم که حاکی از این بود که دو آلل ژن Oct4 در حدود 25% سلول ها تمایل دارند که در کنار یکدیگر قرار گیرند. برای نشان دادن این که این مشاهده جالب آن ها از نظر فیزیولوژیک نیز مهم است. آن ها بررسی کردند که آیا می توانند زمان بندی جفت شدن Oct4 را نیز دستکاری کنند یا خیر. آن ها روش های مختلفی را استفاده کردند تا موجب تمایز سلول های بنیادی شوند و دریافتند که اگر جفت شدن آلل های Oct4 زودتر اتفاق بیافتد، تمایز سلولی بسیار سریع تر اتفاق می افتد. برای اثبات این که جفت شدن Oct4 تنها در کشت های سلولی اتفاق نمی افتد، محققین به بررسی جنین های موشی پرداختند. میزان جفت شدن در دو حالت مشابه بود، هرچند به میزان بسیار کمی در کشت سلولی بیشتر بود. اما آیا جفت شدن آلل های Oct4 ممکن است نقش مهمی در تنظیم بیان ژن و تولید پروتئین Oct4 دارند؟ از آن جایی که آلل های Oct4 بعد از تمایز سلول های بنیادی بیان نمی شوند، اطلاعات آن ها پیشنهاد می کند که جفت شدن Oct4 طی یک انتقال ژنی از حالت روشن به یک حالت خاموش اتفاق می افتد. چرا این آلل های Oct4 با هم جفت می شوند؟ آن ها بر این باور هستند که Oct4 یک تنظیم کننده کلیدی تمایز سلول های بنیادی است که ممکن است زمانی که از یک مرحله روشن به خاموش می روند، از یک مرحله اساسی عبور کنند. این پدیده اگر چه قبلا در سلول های پستانداران مشاهده نشده بود، اما این فرایند بسیار شبیه فرایند ترانسوکشن(transvection) است که در مگس سرکه اتفاق می افتد. علاوه براین، جفت شدن آلل های Oct4 مشابه برهمکنش های کروموزومی مشاهده شده در غیر فعال شدن کروموزوم X در سلول های جنس ماده است. این محققین تصور می کنند که جفت شدن کروموزومی یا آللی بیشتری در پستانداران وجود داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه