تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 فروردین 1394
سلول های بنیادی در کمین تومورهای مقاوم به درمان

  سلول های بنیادی در کمین تومورهای مقاوم به درمان

محققین مشتاق هستند از قدرت مافوق طبیعی سلول های بنیادی برای تبدیل آن ها به سلول های تمایز یافته و دلخواه استفاده کنند، البته همین توانایی سلول ها است که موجب نگرانی در درمان سرطان ها است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تومورهای بدخیم دارای سلول های بنیادی هستند که موجب افزایش نگرانی ها در بین کارشناسان پزشکی شده است زیرا دارای قدرت تبدیل شوندگی سلولی هستند که به فرار سرطان از درمان کمک می کند.

مطالعات جدید نشان می دهد که تهدید ناشی از سلول های بنیادی شایع تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می شد. تاکنون سلول های بنیادی تنها در تومورهای مهاجم و سریع الرشد شناسایی شده اند اما یک مطالعه موشی در دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که تومورهای آهسته رشد نیز دارای سلول های بنیادی مقاوم به درمان هستند.  در این تومورها، سلول های بنیادی سرطان مغزی با گرید پایین شناسایی شده اند که به داروهای ضد سرطانی کمتر حساس هستند. با مقایسه سلول های بنیادی سالم و سلول های بنیادی مشتق از تومورهای مغزی، محققین دلایل پشت پرده این مقاومت درمانی کشف کرده اند.

این محققین مدل موشی تومورهای مغزی گرید پایین نوروفیبروماتوز نوع یک(NF1) برای شناسایی سلول های بنیادی سرطانی استفاده کردند و نشان دادند که آن ها می توانند زمانی که موش های سالم و فاقد تومور پیوندمی شوند، تومورهایی ایجاد کنند. نوروفیبروماتوز نوع یک، یک اختلال ژنتیکی است که می تواند منجر به مشکلاتی مانند تومورهای مغزی، اختلال در بینایی، ناتوانی های یادگیری، مشکلات رفتاری و نقایص قلبی و استخوانی شود. شایع ترین تومور مغزی در کودکان مبتلا به نوروفیبروماتوز نوع یک، گلیومای بینایی است. درمان این بیماری اغلب با استفاده از داروهایی اتفاق می افتد که مسیرهای رشد سلولی را مهار می کنند. در تست های آزمایشگاهی، برای کشتن سلول های بنیادی سرطانی با گرید پایین باید دوزهای 10 برابر قوی تر این داروها استفاده کرد. در مقایسه با سلول های بنیادی سالم مشتق از مغز، این سلول های بنیادی سرطانی نسخه های بیشتری از پروتئین Abcg1 را ایجاد می کنند که بقای این سلول ها در شرایط استرس کمک می کنند. این پروتئین سیگنالی را از درون سلول ها بلوک می کند که سلول های را به درمان آسیب پذیر می کند. اگر ما بتوانیم دارویی را شناسایی کنیم که این پروتئین را ناتوان سازد، کشتن سلول های بنیادی سرطانی آسان تر خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه