تاریخ انتشار: یکشنبه 16 فروردین 1394
ایجاد بافت عصبی سه بعدی با استفاده از داربست های نانوفیبری و هیدروژل های زیست سازگار

  ایجاد بافت عصبی سه بعدی با استفاده از داربست های نانوفیبری و هیدروژل های زیست سازگار

آسیب به بافت عصبی دائمی است و منجر به ناتوانی های طولانی مدت در بیماران می شود اما مطالعه ای اخیرا کشف کرده است که می توان بافت عصبی با رزولوشن بالا را در سطوح سه بعدی ایجاد کرد.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه روشی را برای قالب گیری داربست های نانوفیبری آرایش شده درون ساختارهای هیدروژلی سه بعدی ارائه می دهد و فرارشد نوریتی از نورون ها درون هیدروژل ها در امتداد داربست های نانوفیبری که با لامینین پوشیده شده است صورت می گیرد. نشان داده شده است که نانوفیبرهای پوشیده شده با این مولکول به طور معناداری رشد نوریت ها را افزایش می دهد و جنس هیدروژل نیز می تواند روی هدایت نوریت ها روی نانوفیبرها اثر بگذارد.

سلول های بنیادی عصبی، پتانسیل بالقوه ای برای احیای سلول های آسیب دیده در سیستم عصبی دارند و ساختار سه بعدی بافت عصبی نیز برای شبیه سازی ساختار آناتومیکی و عملکرد مغز و طناب نخاعی حیاتی است. بنابراین تصور می شود که ترکیب سلول های عصبی القا شده با زیست ماده های ریزآرایی شده می تواند مزیت های زیادی برای کشت های سه بعدی داشته باشد و در این مطالعه هم نشان داد که نه تنها سلول های عصبی در محیط سه بعدی کشت داده می شوند بلکه جهت و آرایش فرارشد نوریتی نیز می تواند با استفاده از ترکیب سیگنال های ساختاری و فاکتور های سیگنالینگ زیست شیمیایی صورت گیرد. گام بعدی شبیه سازی بیشتر ساختارهای پیچیده با استفاده از سلول های بنیادی القا شده برای ایجاد بخش های آسیب دیده سیستم عصبی است. این ساختارهای سه بعدی می توانند به ناحیه آسیب دیده پیوند شوند و با ساختار اصلی تلفیق شده و ایجاد مدار عصبی برای احیای عملکرد می کند. این محققین می گویند که با ایجاد ساختارهای ویژه هر جایگاه در بافت عصبی، نه تنها ساختار عصبی مجددا ایجاد می شود، بلکه می توانند مدل هایی را برای مطالعه مکانیسم های ایجاد بیماری ایجاد کنند. توانایی مهندسی بافت عصبی با استفاده از سلول های بنیادی و زیست ماده می تواند برای طب ترمیمی کاربرد وسیعی داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه