تاریخ انتشار: دوشنبه 17 فروردین 1394
تست سلول های بنیادی می تواند سرطان های سینه بسیار مهاجم را شناسایی کند

  تست سلول های بنیادی می تواند سرطان های سینه بسیار مهاجم را شناسایی کند

تست کردن سلول های سرطان سینه برای این که چگونه آن ها دقیقا شبیه سلول های بنیادی رفتار می کنند، می توانند زنانی با بیماری های بسیار تهاجمی را شناسایی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین دریافته اند که سرطان های سینه با الگوی فعالیت ژنی مشابه با سلول های بنیادی سرطانی دارای شانس بسیار بالایی از متاستاز به سراسر بدن هستند. ارزیابی الگوی سرطان سینه ای فعالیت این ژن های سلول های بنیادی، پتانسیل شناسایی زنانی را دارد که احتیاج به درمان های شدید برای ممانعت از عود و پراکنش سرطان دارند. سلول های بنیادی بالغ، سلول های سالمی هستند که می توانند به سلول های تخصص یافته تبدیل شوند و در این حین می توانند توانایی بنیادینگی و تقسیم خود را نیز حفظ کنند. محققین در کالج سلطنتی لندن مجموعه ای شامل 323 ژن را شناسایی کرده اند که فعالیت آن ها در سلول های بنیادی سینه طبیعی موش به میزان زیادی بالا رفته است. آن ها نمونه های توموری را بر مبنای درجه فعالیت ژن های سلول های بنیادی شان به دو گروه طیقه بندی کردند.

زنانی با  تومورهای منفی سه گانه و با درجه بالای فعالیت به میزان کمتری احتمال دارد که به سرطان سینه مبتلا شوند در مقایسه با تومورهایی که درجه پایینی از فعالیت این ژن ها را دارند. زنانی با تومورهایی با بالاترین درجه، حدود 10 درصد احتمال دارد که بعد از ده سال تومور مجددا در آنها عود نکند در حالی که این شانس برای بیمارانی با درجه پایین، 60 درصد است. نتایج نشان داد که سلول های سرطان های سینه منفی سه گانه مهاجم دارای ویژگی های شبه سلول های بنیادی مانند خودنوزایی و رشد و پراکنش هستند. هم چنین آن ها پیشنهاد می کنند که برخی از 323 ژن می تواند هدف های امیدوار کننده ای برای داروهای سرطانی بالقوه باشند. اگرچه این مطالعه هنوز به مراحل استفاده بالینی نرسیده است اما گام بعدی شناسایی این مطلب است که کدام یک از این ژن ها می توانند عامل اصلی بیماری باشند و به این منظور تست های ژنتیکی را برای شناسایی احتمال ابتلا طراحی کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه