تاریخ انتشار: دوشنبه 17 فروردین 1394
ایجاد مینی ریه برای مطالعه فیبروز کیستیک به وسیله محققین کمبریج

  ایجاد مینی ریه برای مطالعه فیبروز کیستیک به وسیله محققین کمبریج

محققین در دانشگاه کمبریج توانسته اند با موفقیت مینی ریه هایی را از سلول های بنیادی مشتق از سلول های پوست بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک ایجاد کنند و نشان داده اند که این مینی ریه ها می توانند برای تست داروهای جدید برای ریه مورد استفاده قرار گیرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، این مطالعه از سلول های بنیادی برای ایجاد ارگانوئیدها استفاده کرده اند که ساختارهایی سه بعدی هستند که رفتار و عملکردی شبیه اندام های درون بدن دارند. فیبروز کیستیک نیز یک شرایط منوژنیک است که ناشی از یک تک موتاسیون ژنتیکی در بیماران است. یکی از ویژگی های اصلی فیبروز کیستیک پوشیده شدن ریه ها با لایه ای ضخیم از موکوس است که احتمال وقوع عفونت ریوی را افزایش می دهد.

محققین در انستیتو سلول های بنیادی کمبریج سلول های پوستی افرا مبتلا به فیبروز کیستیک را گرفتند که بیماری آن ها به دلیل موتاسیون در ژن CFTR بود که آن را موتاسیون delta-F508 نیز می گویند. در بریتانیا تقریبا از هر چهار نفر، سه نفر آن ها این موتاسیون ویژه را دارند. آن ها این سلول های پوستی را به سلول های بنیادی پرتوان القاشده بازبرنامه ریزی کردند. با استفاده از این سلول ها، محققین توانستند تکوین ریه جنینی را در آزمایشگاه با فعال سازی فرایند گاسترولاسیون شبیه سازی کنند. همان طور که این ریه تکوین می یابد، محققین توانستند سلول ها را به سمت ایجاد مجاری هوایی دورتر تحریک کنند. مجاری هوایی دورتر بخشی از ریه هستند که مسئول مبادله گاز ها هستند و در برخی از بیماری ها مانند فیبروزکیستیک و سایر سرطان های ریوی آسیب می بینند. از آن جایی که این ریه ها از سلول های انسانی و بویژه خود بیمار ایجاد شده اند می توانند مدل های معقولی برای مطالعه بیماری باشند. موتاسیون ژنتیکی پروتئین CFTR که در بافت مجاری هوایی دورتر اتفاق می افتد مانع از عملکرد مناسب آن ها می شود، در واقع موتاسیون در این ژن مانع از بیان مناسب آن در سطح سلول می شود و در نتیجه تبادل یون کلرید به درون و خارج سلول به درستی صورت نمی گیرد. در نتیجه موجب کاهش حرکت آب به درون ریه ها می شود و در نتیجه لایه ضخیم موکوس تشکیل می شود که مستعد عفونت های باکتریایی و اسکارهایی به نام فیبروز است. با استفاده از یک رنگ فلورسنس که به حضور کلرید حساس است محققین توانسته اند عملکردی بودن این ریه ها را مشاهده کنند. این محققین می گویند که ما مطمئن هستیم که می تواند با استفاده از این مینی ریه ها ده ها هزار دارو را تست کرده و برای بیماری هایی مانند سرطان ریه و یا فیبروز ریوی ایدیوپاتیک غربالگری کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه