تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 فروردین 1394
شناسایی روش امیدوار کننده جدید برای درمان فیبروز ریوی

  شناسایی روش امیدوار کننده جدید برای درمان فیبروز ریوی

با کشف مکانیسمی که به موجب آن سلول های بافت فیبروز در ریه تکثیر می یابند، محققین در بیمارستان کودکان لس آنجلس روش های جدید امیدوار کننده ای را برای درمان بیماری فیبروز ریوی شناسایی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical,net، بیماری فیبروز ایدیوپاتیک یک بیماری ریوی مزمن شدید است که در آن رشد سریع بافت فیبروز منجر به ایجاد مشکلات تنفسی شدیدی برای فرد می شود و میزان مرگ و میر به دلیل این بیماری نیز زیاد است.

سیگنالینگ شدید فاکتور رشد TGF-β نقش مهمی را در این بیماری ایفا می کند و بیان بالای این فاکتور در مدل های ازمایشگاهی این بیماری و افراد مبتلا به این بیماری ثبت شده است. با این حال، علاوه بر اثرات پیش فیبروزی، TGF-β برای برخی دیگر از جنبه های سایر سیستم ها مانند پاسخ دهی ایمنی مناسب ضروری است. بنابراین بلوک کردن کامل این مسیر برای درمان گزینه ای مناسب به نظر نمی رسد. مسیر TGF-β، مسیر بسیار پیچیده ای به نظر می رسد که در تکثیر سلول های بنیادی مزانشیمی نقش دارد و موجب سرکوب تومور نیز می شود. در این مطالعه محققین قصد داشتند راهی را پیدا کنند که به موجب آن سلول های خاصی که منجر به فیبروز می شود را بدون اثر گذاشتن روی سایر سلول ها هدف قرار دهند. با استفاده از یک مدل موشی ترانس ژن منحصربفرد، محققین توانستند سیگنالینگ TGF-β را در سلول های مزانشیمی ریوی بالغ و در مراحلی از فیبروز ریوی دستکاری کنند. آن ها نشان دادند که پیشرفت فیبروز به وسیله TGF-β، مستقل از فرایندهای التهابی طی شروع فیبروز است. هم چنین آن ها یک ژن به نام P4HA3 را در فرودست شناسایی کردند که برای افزایش رسوب کلاژن در بیماران مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک مهم است. این ژن ترکیبی به نام پرولیل 4- هیدروکسیلاز را کد می کند که آنزیمی است که در سنتز کلاژن نقش دارد. نشان داده شده است که مهار این آنزیم، تولید کلاژن تحریک شده به وسیله TGF-β را در فیبروبلاست های کشت داده شده و مدل های موشی فیبروز ریوی کاهش می دهد. این اطلاعات نشان می دهد که بیان افزایش یافته پرولیل هیدروکسیلاز کلاژن یکی از مهمترین مکانیسم ها دخیل در تکثیر بافت فیبروزی است که به وسیله TGF-β وساطت می شود. مهار این آنزیم می تواند درمانی امیدوارکننده برای ممانعت از تولید کلاژن و رسوب آن در بیماران مبتلا به فیبروز ریوی ایدیوپاتیک باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 22 اسفند,1395

پزشک مشاور

فرزانه@با سلام
نه متاسفانه چون هنوز هیچ کارتحقیقی دراین زمینه شروع نشده است بنابراین اجازه کارهای کلینیکی دراین زمینه رانداریم.

شنبه, 21 اسفند,1395

پزشک مشاور

ایرج@باسلام
با سلام وضمن آرزوی سلامتی وبهبودی هرچه سریعتر مادر عزیزتان،درحال حاضر در این زمینه تنها راه درمانی دارو درمانی و کنترل تغذیه بیماران با شرایط حاد می باشد ودارودرمانی هم بیشتر درجهت ممانعت از تخریب بیشتر بافت ریه در اثر التهاب شدید است،وکارهای تحقیقاتی انجام شده دراین زمینه هنوز قابلیت ورود به فاز حیوانی وکلینیک را ندارند.

دوشنبه, 04 بهمن,1395

فرزانه

سلام مارم 73 داره ودچار فیبروز ریوی علت ناشناخته شده ویک سال است که مدام به اکسیژ ن ساژوصل شvده آیا از طریق این روش جدید تزریق سلول مغز استخوان میشه اقدام کرد خواهش مکنم مادرم چکاب کردیم مشکل دیه ای بجز این نداره وداره ازبین میره کمک کنید محققان عزیز .ممنون

یکشنبه, 03 بهمن,1395

ایرج

با سلام . من مادرم ۷۳ سال سن دارد سال ۹۴ مبتلا ب بیماری شدید فیبروز ریه شد و از پار سال تا کنون فقط از طریق دستگاه اکسیژن ساز میتونه نفس بکشه . متاسفانه کاهش وزن بسیار شدیدی داشته از ۷۰ کیلو وزن به ۳۵ کیلو رسیده . خیلی زجر میکشه بگفته خودش میگه هر دفیقه ای براش انگاریکساعت میگذره . هر بیمارستان و هر د تر خوبی که تو کرمانشاه و تهران بوده اونو بردیم معاینه کردن و فقط دارو بهش دادن متاسفانه نتنها خوب نشده بلکه خیلی بد تر شده الان دیگه قادر به راه رفتن نیست حتی وقتی حرف میزنه نفس کم میاره . ما تو این دنیا فقط همین مادر را داریم وبه هر قیمتی شده نمیخوایم از دستش بدیم لذا هر دکتر و یا هر کسی راه و روش درمان و یا آدرس دکتری که بتونه واقغا کاری ب اش کنه به شماره من زنگ بزنید و اطلاع بدید . بخاط رضدی خدا اینکارو بکنید امیدوارم خد اوند بحق فاطمه زهرا هیچوقت خودش و عزیزانش به هیچ مریضی ای مبتلا نشن . ۰۹۱۸۳۳۰۰۷۸۷... ۰۹۳۷۴۰۷۱۰۲۱.....۰۹۳۷۵۳۵۵۱۵۳

شنبه, 25 مهر,1394

پزشک مشاور

فرهاد @: <br />باسلام <br />برای این بیماری هنوزراه درمانی قظعی درهیچ کشوری شناخته نشده است،ولی تحقیقات زیادی دراین زمینه درحال انجام است،وهرتحقیق برای حل شدن گوشه ای ازاین مشکل طراحی شده است که باید منتظرجواب نهایی این تحقیقات ماند.

شنبه, 25 مهر,1394

فرهاد

با سلام <br />پدر من مبتلا به فیبروز ریه میباشد <br />اگه درمانی دار ممنون میشم راهنمایی کنید <br />خواهش میکنم <br />

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه