تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 فروردین 1394
مناطق باز کروموزوم های سلول های بنیادی تسهیلات درمانی جدیدی را برای دیابت نشان می دهند

  مناطق باز کروموزوم های سلول های بنیادی تسهیلات درمانی جدیدی را برای دیابت نشان می دهند

محققین تغییرات کروموزومی را ترسیم کرده اند که باید قبل از این که سلول های بنیادی برای تولید سلول های کبدی و پانکراسی استفاده شود، اتفاق بیافتند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medical news today، سلول های بنیادی به دلیل پتانسیل تمایزی بالایی که دارند امید بزرگی برای درمان بسیاری از بیماری های محسوب می شوند. در برخی موارد برای رسیدن به این مقصود نیاز به مراحلی است که هماهنگ با هم و با افزودن فاکتورهای رشد در زمان های خاص اتفاق می افتند تا سلول خاصی ایجاد شود. با این حال، تولید سلول های روده، کبد و پانکراس از سلول های بنیادی امری مشکل است. محققین در دانشگاه کالیفرنیا دلیل این امر را کشف کرده اند.

به نظر می رسد در آزمایشگاه کروموزوم سلول های بنیادی به مرور زمان به آهستگی باز می شود، در واقع مشابه آن چه که طی تکوین جنینی اتفاق می افتد. تا کنون مطمئن نبودیم که نواحی کروموزومی خاصی باز می مانند تا قادر به پاسخگویی به فاکتورهای رشد اضافه شده باشند و سلول به یک سلول کبدی و یا پانکراسی تبدیل شود. این مطالعه جدید موجب پیشرفت هایی در مطالعات سلول های بنیادی و تکوین درمان های جدید برای بیماری ها پانکراسی و کبدی مانند دیابت نوع یک می شود.

این محققین می گویند که توانایی ما در تولید سلول های کبدی و پانکراسی در پشت پیشرفت های حاصل شده در تولید سایر سلول ها مخفی مانده است. بنابراین، ما هنوز قادر به برخی امور مانند تست داروهای جدید برای سلول های پانکراسی و کبدی مشتق از سلول های بنیادی نیستیم. ما احتیاج به راه هایی داریمم که پیش بینی کنیم که چگونه این سلول ها و کروموزوم هایشان به فاکتورهای رشد پاسخ می دهند. این محققین نقشه هایی را از مدیفیکاسیون های کروموزومی طی زمان، مانند زمانی که سلول های بنیادی جنینی از طریق چندین واسطه تکوینی مختلف به سلول های کبدی یا پانکراسی تبدیل می شوند، ترسیم کرده اند. سپس، در انالیز این نقشه ها، آنها ارتباطی را بین در دسترس بودن برخی مناطق کروموزوم و آن چه آن ها شایستگی تکوینی می نامند کشف کرده اند. شایستگی تکوینی به معنای توانایی سلول به پاسخ دهی به برخی عوامل مانند فاکتورهای رشد است. آن ها دریافته اند که این مناطق کروموزومی که برای تمایز کامل سلول های بنیادی لازم هستند به مناطقی که در برخی بیماری های دچار انحراف می شوند مرتبط هستند. به عبارت دیگر اگر فردی یک انحراف ژنتیکی را در یکی از این مناطق کروموزومی به ارث ببرد و کروموزوم او در لحظه درست باز نباشد، از نظر تئوری وی به آن بیماری مستعدتر است. این محققین اینک روی نقش این مناطق کروموزومی و انحرافات آن ها در دیابت کار می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه