تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 فروردین 1394
پاکسازی ویروسی قبل از پیوند عضو

  پاکسازی ویروسی قبل از پیوند عضو

سیتومگالوویروس های انسانی(HCMV) ویروسی بسیار شایع هستند که عضوی از خانواده ویروس های تب خال هستند که موجب عفونت های طولانی مدت در انسان می شوند. اغلب افراد در زمان بچگی در معرض این ویروس ها قرار می گیرند ولی عوارض آن ها به وسیله یک سیستم ایمنی سالم از بین می رود. با این حال، این عفونت ها برای افرادی با سیستم ایمنی ناقص مانند نوزادن و افراد مبتلا به ایدز، تهدید کننده هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین در EPFL سوئیچ مولکولی را کشف کرده اند که به سیتومگالوویروس ها اجازه می دهد یا خفته بمانند یا عفونت زایی شان را نشان دهند. این سوئیچ می تواند به وسیله داروهای ساده ای که ویروس را از حالت خفته خارج می سازند دستکاری شوند و در نتیجه آن ها را به آسانی در معرض داروهای ضد ویروسی قرار می دهند. این مطالعه نشان می دهد که سیتومگالوویروس ها می توانند در افرادی با خطر بالای ابتلا به مبارزه فرا خوانده شوند و قبل از پیوند عضو از اندام ها پاکسازی شوند.

سیتومگالوویروس های انسانی بیش از 60 درصد جمعیت را در کشورهای صنعتی الوده می کنند. این ویروس ها با پنهان شدن در سلول های بنیادی خون ساز(هماتوپوئیتیک) اصرار به زنده ماندن دارند، در این سلول ها، این ویروس ها خفته و کاملا ناشناخته باقی می مانند. این ویروس ها به صورت گهگاه در اخلاف این سلول های بنیادی خون ساز فعال می شوند اما این ویروس ها سریعا به وسیله سیستم ایمنی از بین می روند و تنها در مورد بیمارانی که سیستم ایمنی آن ها مختل شده، موجب عوارض می شوند. این محققین پروتئینی را کشف کرده اند که سیتومگالوویروس ها را بین حالت خفته و فعال سوئیچ می کند. آن ها دریافتند که این پروتئین به ژنوم این ویروس ها در سلول های بنیادی خون ساز آلوده متصل می شوند و تحت محرک های خارجی مختلف، مدیفیکاسیون هایی را متحمل می شوند که اجازه فعال سازی ویروس را می دهد. علاوه براین، این محققین توانسته اند که این سوئیچ را به وسیله دارویی به نام کلروکوئین که معمولا علیه مالاریا استفاده می شود، کنترل کنند. زمانی که آن ها سلول های بنیادی خون ساز آلوده به سیتومگالوویروس های انسانی را با کلروکوئین تیمار کردند، ویروس فعال شد و این امر اجازه از بین بردن آن به وسیله داروهای ضد ویروسی را داد و در نتیجه سلول های الوده به ویروس حذف شدند. این مطالعه پرده از مکانیسمی که به موجب آن سیتومگالوویروس های انسانی در سلول های بنیادی خون ساز خفته می مانند، برداشت و دیدگاه های جدیدی را در در مورد مبارزه به این ویروس ها ارائه داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه