تاریخ انتشار: دوشنبه 07 اردیبهشت 1394
داروهایی که سلول های بنیادی خود بدن را برای جایگزینی سلول های مغزی از دست رفته طی مولتیپل اسکلروزیس تحریک می کنند

  داروهایی که سلول های بنیادی خود بدن را برای جایگزینی سلول های مغزی از دست رفته طی مولتیپل اسکلروزیس تحریک می کنند

تیمی از محققین چند ملیتی روش اکتشافی جدیدی را برای شناسایی داروهایی که می توانند سلول های بنیادی مغز انسان و موش را در آزمایشگاه فعال کنند، استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، دو داروی بالقوه که یکی برای درمان پای ورزشکاران و دیگر برای اگزما استفاده می شود،  زمانی که به طور سیستمیک به مدل های جانوری مولتیپل اسکلروزیس(MS) تزریق شدند، قادر به تحریک ترمیم سلول های مغزی آسیب دیده و بازتوانی جانور فلج بودند.

محققین می دانند که سلول های بنیادی در سیستم عصبی وجود دارند که قادر به ترمیم آسیب ایجاد شده به دلیل مولتیپل اسکلروزیس هستند ولی تاکنون راهی برای نشان دادن عملکرد آن ها وجود نداشته است. روشی که این محققین ایجاد کرده اند برای یافتن داروهایی بود که بتواند سلول های بنیادی خود فرد و جایگزین کردن سلول های از دست رفته طی مولتیپل اسکلروزیس به وسیله آن ها را کاتالیز کند. این محققین میلین جدیدی را درون سیستم عصبی ایجاد کرده اند. برای جایگزینی سلول های اسیب دیده اغلب مطالعات به دنبال پیوند مستقیم بافت های مشتق شده از سلول های بنیادی برای طب ترمیمی بوده اند و این روش جدید می تواند مزیت های زیادی در مقایسه با آن ها داشته باشد. در واقع این مطالعه به دنبال این است که آیا می توان از روشی سریع تر و غیرتهاجمی تر  و با استفاده از داروها برای فعال کردن سلول های بنیادی طبیعی و بومی سیستم عصبی و هدایت آن ها برای ایجاد میلین جدید استفاده کرد یا خیر. هدف نهایی در این مطالعه تشدید توانایی خودترمیمی بدن است. این محققین تکنیک منحصربفردی را برای ایجاد مقادیر انبوه از نوع خاصی از سلول های بنیادی به نام سلول های پیش ساز اولیگودندروسیت(OPC) ایجاد کرده اند. این سلول های پیش ساز اولیگودندروسیت به طور نرمال در سراسر نخاع و مغز وجود دارند و بنابراین برای مطالعه در دسترس هستند. بنابراین با تولید مقادیر انبوه این سلول ها، محققین قادر خواهند بود که فرمول های دارویی مختلف را برای القای میلین سازی این داروها تست کنند. با استفاده از تصویربرداری میکروسکوپی بسیار پیشرفته، محققین اثرات 727 داروی از پیش شناخته شده را روی این سلول های پیش ساز اولیگودندروسیت بررسی کردند. محققین دریافتند که میکونازول و کلوبتازول در بین سایر دارو بهترین اثر را دارند. میکونازول برای درمان پای ورزشکاران و کلوبتازول برای اختلالات پوستی مانند درماتیت استفاده می شود. مطالعات نشان داد که این دو دارو موجب تحریک سلول های پیش ساز اولیگودندروسیتی طبیعی سیستم عصبی، برای تولید میلین جدید می شود. در حالی که اثرات این داروها در مطالعات موشی کاملا به اثبات رسیده است اما در مورد اثر این داروها روی انسان نیاز به مطالعات بالینی واقعی و دقیق است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 12 اردیبهشت,1394

احمد

به امید پیروزی در درمان نخاع . و تولد دوباره افراد نخاعی .و شروع زندگی عاری از معلولیت برای خانوادهای انها .من بی صبرانه منتظر خبر نهای درمان هستم <br />

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه