تاریخ انتشار: دوشنبه 16 مرداد 1391
ژنی که برای همیشه  تکثیر سلول های سرطانی را متوقف می کند کشف شد

ژنی که برای همیشه تکثیر سلول های سرطانی را متوقف می کند کشف شد

محققان در حال مطالعه مکانیسم های اساسی برای یکپارچگی ژنوم، به طورغیرمنتظره ای یک فرم جهش یافته فعال Chk1 انسانی را که فرم غیر طبیعی این ژن است، کشف کردند. این جهش با تغییرترکیب پروتئینی Chk1 آن را از شکل غیر فعال به فعال تغییر می دهد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو شکل جهش یافته ژن Chk1 را کشف کرده اند که زمانی که در سلول های سرطانی بیان می شود، برای همیشه تکثیر سلول ها را متوقف کرده و بدون نیاز به هر گونه داروی شیمی درمانی باعث مرگ سلول ها می شود. این یافته بی سابقه نشان می دهد که فعال کردن  Chk1 به تنهایی برای کشتن سلول های سرطانی کافی است.
دکتر  Zhang استادیار گروه فارماکولوژی این دانشکده پزشکی گفت: "ما یک مسیر جدید را برای درمان سرطان شناسایی کردیم و این مسیر جدید منجر به کاهش سمیت دردرمان سرطان، در مقایسه با شیمی درمانی یا پرتو درمانی می شود. با استفاده از این کشف، دانشمندان می توانند گسترش سلول های سرطانی را متوقف کنند، این توقف به پزشکان زمان لازم را برای اصلاح خطاهای ژنتیکی و سلولی می دهد.
گروه دکتر Zhang در حال مطالعه مکانیسم های اساسی برای یکپارچگی ژنوم، به طورغیرمنتظره ای یک فرم جهش یافته فعال Chk1 انسانی را که فرم غیر طبیعی این ژن است، کشف کردند. این جهش با تغییرترکیب پروتئینی Chk1 ، آن را از شکل غیر فعال به فعال تغییر می دهد. شایان ذکر است این تیم تحقیقاتی کشف کردند که زمانی که در سلولهای سرطانی ، این شکل جهش یافته  فعال ژن Chk1  بیان می شود ، تکثیر سلولهای سرطانی برای همیشه متوقف شده و مرگ سلولی در ظروف آزمایشگاهی حتی بدون افزودن هر گونه داروی شیمی درمانی رخ می دهد.
بزرگترین مزیت استفاده از این استراتژی بالقوه این است که هیچ داروی سمی شیمی درمانی برای دستیابی به همان اثر کشندگی داروهای ترکیبی مهارکننده Chk1 و داروهای شیمی درمانی، نیازنیست.
سلول ها به آسیب DNA با فعال کردن شبکه های مسیر سیگنالینگ پاسخ می دهند. مرکزاین مسیرهای ژنومی ، پروتئین کینازی به نام Chk1 است. Chk1  بقا سلولی را از جمله در سلول های سرطانی ، تحت شرایط استرس زایی مانند وجود عوامل شیمی درمانی، با قرار دادن یک توقف موقت در پیشرفت چرخه سلولی و هماهنگی برنامه های ترمیم و اصلاح خطاهای DNA ، تسهیل می کند.
مدت زمان زیادی است که پیشنهاد شده استفاده ازمهارکننده  Chk1 درترکیب با داروی شیمی درمانی یا  رادیوتراپی، اثر ضد سرطانی این درمان ها را بطور قابل توجهی افزایش می دهد. این ایده به عنوان پایه ای توسط شرکت های متعدد دارویی که بدنبال  مهارکننده Chk1 برای ترکیب با شیمی درمانی در درمان سرطان بودند، بکار گرفته شده است. تا به امروز، هیچ  مهار کننده Chk1  مرحله کارآزمایی بالینی را نگذرانده است. این تیم به رهبری دکتر Zhang به دنبال استراتژی های جایگزینی برای هدف قرار دادن Chk1 در درمان سرطان است.
دکتر Zhang و تیم او در پژوهش های آینده خود، دو روش را برای فعال کردنChk1  به طور مصنوعی در سلول های سرطانی در نظر خواهند گرفت. یک احتمال استفاده از ژن درمانی برای ارائه فرم جهش یافته فعال Chk1 به سلول های سرطانی است. دیگری استفاده از مولکول های کوچک برای ایجاد تغییرات ساختاری در Chk1 است، نتیجه هر دو روش مهار دائم  تکثیرسلول های سرطانی خواهد بود.