تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 مرداد 1391
دو دستاورد جدید مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران رونمایی شد
از سوی رییس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران:

  دو دستاورد جدید مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران رونمایی شد

رییس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران از دو دستاورد جدید مركز خبر داد و گفت : كشت سلول های ماهی با روش آنزیمی و با بقا طولانی مدت در شرایط كشت و شناسایی و ثبت دومین جنس باكتری ایرانی با نام'Saliterribacillus persicus از دستاوردهای این مركزاست.
 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران ،دكتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی ، در باره این دو دستاورد جدید افزود : مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران مفتخر است كه در سالروز تشكیل جهاد دانشگاهی به عنوان یك نهاد انقلابی به همت محققان جهاد گر خود موفق شده است دستیابی به دو دستاورد مهم علمی را در حوزه حفظ ثروت ملی اعلام نماید.

به گفته وی كشت سلول های ماهی با روش آنزیمی و با بقا طولانی مدت در شرایط كشت دستاوردی است كه برای نخستین بار در كشور انجام پذیرفته است.

فاضلی افزود: این سلولها قابل عبور ( پاساژ) هستند و ابتدا از نمونه های باله ماهی قزل آلای رنگین كمان استخراج شده اند. در اغلب موارد باله قابل ترمیم است و برای تهیه آن نیاز به كشتن ماهی نیست. كشت سلول ابزاری برای پاسخ به بسیاری از سوالات علوم زیستی و پزشكی محسوب می شود .

وی خاطر نشان كرد :كشت سلول های ماهی كاربرد های زیادی در مطالعات مربوط به مكانیسم های سلولی و مولكولی فرآیندهای فیزیولوژیك و سم شناسی و علومی مانند اكو توكسیكو لوژی، ویروس شناسی، زیست شناسی سرطان،آثار زیستی پرتوها، آبزی پروری و مطالعات ژنتیكی و بیان ژن دارد.

فاضلی اضافه كرد :استفاده از سلول های ماهی در زیست فنآوری و برای تولید واكسن و داروهایی مانند آنتی بادی، اینترفرون و نیز هورمون های انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت : در سال های اخیر استفاده از سلول های جانداران آبزی برای تشخیص بیماریها كاربرد بیشتری یافته است ؛ به ویژه آنكه برخی بیماریهای خاص آبزیان تنها با استفاده از سلول های همان جانوران قابل شناسایی و مطالعه است و به همین دلیل تهیه این قبیل سلولها برای صنعت شیلات و نیز محیط زیست حائز اهمیت است.

لازم به ذكر است، پیش از این تهیه كشت اولیه سلولی از باله و پولك ماهی در بانك سلول های انسانی و جانوری مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی به روش كشت بافت خارج از بدن موجود زنده، انجام گرفته بود.

شاهزاده فاضلی در خصوص شناسایی و ثبت دومین جنس باكتری ایرانی توسط محققان بانك میكروارگانیسم های مركز به عنوان دستاورد دیگر بیان كرد.

رییس مركزملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران گفت : دریاچه اشباع از نمك آران و بیدگل كاشان اكوسیستم طبیعی است كه چند سالیست مورد توجه محققان میكروبیولوژی قرا گرفته است. این اكوسیستم از نقطه نظر تنوع بالای گونه های مختلف میكروارگانیسم ها حائز اهمیت می باشد.

وی افزود: دریاچه آران و بیدگل به دلیل شرایط سخت چون وجود نمك اشباع و درجه حرارت بالا، جایگاه اكولوژی بی نظیری برای جداسازی میكروارگانیسم های افراطی دوست محسوب می شود. شرایط سخت حاكم بر این منطقه كه مشابه با شرایط حاكم بر اغلب فرایندهای صنعتی می باشد می تواند منجر به تنوع میكروارگانیسم هایی شود كه محصولات آنها در حوزه فناوری زیستی ارزشمند می باشند.

شاهزاده فاضلی خاطر نشان كرد: جنس باكتری شناسایی شده جنس جدیدی است كه با نام علمی Saliterribacillus persicus در معتبرترین ژورنال بین المللی سیستماتیك میكروبیولوژی (IJSEM) منتشر و به عنوان دومین جنس باكتری شناسایی شده از ایران به صورت بین المللی گزارش شد. این میكروارگانیسم به عنوان ذخیره ای ارزشمند هم اكنون در بانك میكروارگانیسم های مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران با شماره دسترسیIBRC-M 10629 ثبت و نگهداری شده و قابل ارائه به محققان است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 25 تیر,1393

محبوبه

با سلام <br />من دانشجوی ارشد شیلات هستم و علاقه زیادی به ژنتیک دارم وبرای پایان نامه ام که مرتبط با ژنتیک هست به مرکز شمادرخواست دادم ومنتظر جواب نهایی هستم وواقعا وقتی میبینم دراین زمینه محققین کشورمان به دستاوردی جدید رسیده اند برای من خیلی قابل تحسین هستند،تبریک میگم.ان شاالله به موفقیت های بزرگتر برسید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه