تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 آبان 1390
دیگر نگران پیر شدن نباشید!

  دیگر نگران پیر شدن نباشید!

دانشمندان دانشگاه مونت پلیه فرانسه(Montpellier) به تازگی موفق شدند سلول های اهدایی افراد مسن (بالای 100 سال) را جوان سازی کنند و به این ترتیب آثار پیری از میان رفت.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان دانشگاه مونت پلیه فرانسه سلول های اهدایی کهنه که از اهداکنندگان بالای 100 سال گرفته بودند را در شرایط آزمایشگاهی بازبرنامه نویسی کرده و به سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) تبدیل و جوان سازی کردند و سلول های بنیادی جنین انسان (hESC) به دست آمد.
گفتنی است انواع متفاوت سلول ها بعد از درمان "دوباره جوان سازی"، قابل تمایز است.
نتایج این آزمایش نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در تحقیق درباره سلول های iPSC است و گامی به جلو درحوزه پزشکی ترمیمی محسوب می شود.
براساس تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه Genes & Development  به چاپ رسیده، سلول های بنیادی جنین انسان (hESC) از جمله سلول های با عملکرد چندگانه تمایز نیافته است. آنها می توانند تقسیم شوند و به شکل همه انواع سلول های بالغ در بدن  (نورون ها، سلول قلب، سلول های پوست، سلول های کبدی، و غیره) تمایز یابند.
از سال 2007 ، تعداد انگشت شماری از تیم های تحقیقاتی در سراسر جهان قادر به بازبرنامه نویسی سلول های بالغ انسانی به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSC) شدند، که دارای ویژگی های مشابه و بالقوه سلول های بنیادی جنین انسان hESC) ) است.
این نوع بازبرنامه نویسی امکان اصلاح تمام انواع سلول های انسانی بدون محدودیت های اخلاقی مربوط به استفاده از سلول های بنیادی جنینی را فراهم می کند.
تا کنون نتایج تحقیقات نشان داد که پیری (مرحله نهایی پیری سلولی) به عنوان مانعی برای مسدود کردن استفاده از این روش برای کاربردهای درمانی در بیماران مسن بود.
هم اکنون تیم تحقیقاتی Jean-Marc Lemaitre بر این مانع غلبه کرده اند. محققان با موفقیت سلول های اهدایی سالمندان را که برخی بالای 100 سال داشته اند جوان سازی کرده اند که نشان دهنده برگشت پذیری پروسه پیری سلولی است.
برای رسیدن به این هدف، آنها از استراتژی اقتباس شده ای که شامل بازبرنامه نوسی سلول ها با استفاده ازیک "کوکتل" خاص از شش عامل ژنتیکی بوده است که نشانه های پیری را پاک می کند.
محققان ثابت کردند که سلول های iPSC به دست آمده، برای اصلاح همه نوع سلول های انسان ظرفیت دارند.
آنها دارای ویژگی های فیزیولوژیکی سلول های "جوان" هم از منظر ظرفیت تکثیر خود و هم متابولیسم سلولی هستند.
کمپلکسی از شش فاکتور ژنتیکی
محققان برای اولین بار سلول های پوست (فیبروبلاست) یک اهدا کننده 74 ساله را برای به دست آوردن عملکرد پیری در پایان تکثیر سلولی چند برابر کرد.
سپس آنها بازبرنامه نویسی  سلول ها در محیط آزمایشگاه را تکمیل کردند.
در این پژوهش این تیم تحقیقاتی در مرحله اول تایید کرد که امکان استفاده از چهار عامل ژنتیکی (OCT4، SOX2، C Myc و KLF4) که به طور سنتی استفاده می شود امکان پذیر نیست. سپس آنها دو عامل دیگر (NANOG و LIN28) که ممکن بود بر این مانع غلبه کند را اضافه کردند.
با استفاده از این "کمپلکس"  حدید از شش عامل، سلول های پیر به سلول های کابردی iPSC بازبرنامه نویسی شدند و دوباره یژگی های سلول های بنیادی جنینی پرتوان القایی را به دست آورد.
به طور خاص ، آنها ظرفیت خود را برای خود بازسازی و پتانسیل تمایزیافتگی سابق خود به دست آورند هیچ ردی از پیری قبلی را به جا نگذاشتند.
پژوهشگران برای چک کردن عملیات "دوباره جوان سازی" این سلول ها، فرایند معکوس را نیز امتحان کردند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 24 آبان,1390

بنیان: به اطلاع میرساند به نقل از ساینس دیلی، این تحقیقات به رهبری Jean-Marc Lemaitre در دانشگاه مونت پولیه فرانسه انجام و گزارش داده شده است

دوشنبه, 23 آبان,1390

حسین رنگین

باسلام - از ارایه این خبر خوشحال کننده بسیار خرسندیم .
این دانشمندان عزیز در کجا به این پیشرفت دست یافته اند ؟ متشکریم

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه